Stratégiamódosítás a Praktikernél
Nyár végén Békéscsabán nyitja meg 18. magyarországi áruházát a Praktiker Magyarország Kft. Karl-Heinz Keth, a társaság ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a 70 embernek munkát adó 6600 négyzetméteres békéscsabai áruház környékén erősen fejlődik a vásárlóerő, és az elemzések azt mutatják, hogy Románia EU-csatlakozását követően a határon túlról is egyre nagyobb az igény a barkácsáruház kínálata iránt. Emellett egy új lehetőséget kihasználva a cég arra törekszik, hogy még az idén felavathassa második székesfehérvári áruházát, és ugyancsak ebben az évben bővíti a szombathelyit. Azt követően további 2-3 áruház nyitását tervezi középtávon, jelenleg azt vizsgálják, melyik régiók, illetve városok vásárlóereje megfelelő. A cég bruttó árbevételét egy év alatt 46,3 milliárd forintról 47,6 milliárdra emelte, és ez jó eredménynek számít, hiszen amint Karl-Heinz Keth kijelentette, a magyar vásárlók a tavalyi esztendő első felében felélték tartalékaikat, és jelentősen csökkent a vásárlási kedv. Különösen azzal elégedett az ügyvezető igazgató, hogy a tavalyi eredmény megegyezett a tavalyelőttivel, pedig a költségek – például az energiaárak – jelentősen emelkedtek.
A barkácspiac még mindig fejlődőben van, hosszabb távon azonban a termékskála átstrukturálódása várható a hagyományos barkácstermékektől (gépek, vasáruk, faáruk) a szabadidős, szórakozást nyújtó termékek felé. Tavaly a különféle barkácsláncok összesen nyolc áruházat nyitottak, s közülük kettő a piacra frissen belépett német Bauhaus egysége volt. A piacot a hipermarketek térnyerése is befolyásolja, hiszen forgalmuk 30-40 százalékát teszi ki a barkácsáruházak kínálatához hasonló termékek eladása – mondta a cégvezető. Másrészt a közelmúltban piacra lépett Aldi polcain szintén erős a műszakicikk-szegmens.
Ez a helyzet a barkácsláncoktól újfajta üzletpolitikát kíván, ennek markáns része a szaktanácsadás és egyéb szolgáltatások. Ezért a cég egyes versenytársaitól eltérően nem csökkentette, hanem 15 százalékkal növelte alkalmazottai számát, hiszen a vevők igénylik az eladók segítségét, és ezzel komoly előnyhöz lehet jutni a folyamatosan éle-
sedő versenyben. A Praktiker ugyanakkor, úgy látva, hogy több a lakásfelújítás, mint az építkezés, növelte a csempefélék, szaniteráruk eladóterületét. A frankfurti tőzsdén bejegyzett Praktiker AG az európai barkácspiac egyik meghatározó szereplője; 27 ezer embernek ad munkát és nyolc országban több mint 420 áruházat üzemeltet. VG


