Ázsia húzza a globális napilappiacot
A fizetős napilapok globális példányszáma tavaly az egy évvel korábbihoz képest 2,57 százalékkal, 532 milliós rekordmagasságba emelkedett, az ingyenes napilapokat is beleszámítva 3,65 százalékos növekedésről és napi 573 millió példányról beszélhetünk – áll a mintegy 18 ezer napilapot reprezentáló, párizsi központú World Association of Newspapers (WAN) éves jelentésében.
A világ 100 legnagyobb példányszámú napilapja közül 74 Ázsiában jelenik meg, túlnyomó többségük Kínában, Japánban és Indiában. A világ legnagyobb napilappiaca a kínai, ahol naponta 107 millió újság talál gazdára, a további sorrend: India (99), Japán (68), az USA (51) és Németország (20,6 millió). A példányszámok tavaly – éves összevetésben – Ázsiában átlagosan 4,7 százalékkal emelkedtek, az európai kiadók együttesen ugyanakkor 1,87 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni.
A napilapok hirdetési bevételei ugyanakkor immár zsinórban ötödik éve folyamatosan növekednek; a tavalyi bővülés 0,86 százalékos volt. A napilapok a globális reklámtortából 2007-ben 27,5 százalékos szeletet hasítottak ki, ezzel – a televízió után – a második legnagyobb médiumnak számítanak a hirdetési piacon. Európában a napilapok reklámbevételei tavaly éves öszszevetésben 10,15 százalékkal nőttek, az EU-tagállamok átlagosan 1,51 százalékos emelkedést könyveltek el.
A WAN adatai szerint a világon 312 ingyenes napilap – együttesen mintegy 41 millió példányban – jelent meg; az összpéldányszám ebben a szegmensben az elmúlt öt évben több mint 170 százalékkal nőtt. A napilapsite-ok száma 2007-ben az egy évvel korábbihoz képest 13,8, ötéves összevetésben viszont több mint 50 százalékkal nőtt. VG


