BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiányzik a gyakorlat

A szolgáltatási szektor tovább fog bővülni, s bár a magasan képzett, gyakorlott munkaerő kulcseleme a fejlődésnek, itthon még nincs olyan képzés, amely figyelembe veszi a szolgáltató vállalatok specifikus igényeit – többek között emiatt kíván több új oktatási programot indítani a Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány (SZTMK). A szervezetet a Magyar Outsourcing Szövetség hívta életre.
Az alapítvány célja a szolgáltatóipari innováció fontosságának népszerűsítése, a szolgáltatásokat középpontba helyező, a hazai munkaerőpiac sajátosságainak megfelelő szolgáltatástudományi képzés (SSME – Service Science, Management and Engineering) bevezetése a hazai oktatási rendszerbe, felnőtt- és szakképzésbe.
Az új képzés mind tartalmában, mind módszertanában arra törekszik, hogy a szolgáltató vállalatok igényeire szabottan biztosítsa a szakszerű, magas színvonalú munkavégzésre képes munkaerőt. Ennek kidolgozását megelőzte egy kutatás, amelyet a GKI Zrt. végzett. Ez megállapította, hogy a szakképzés jelenlegi rendszere a sikeres szakmai pályakezdést csak gyengén alapozza meg: az oktatás során szerzett szaktudás nem követi a felgyorsult technikai, technológiai változásokat (elavult tankönyvek, a gyakorlóhelyek felszereltsége nem megfelelő); mind tartalmi, mind módszertani reform szükséges. Ehhez nélkülözhetetlen a munkaadói tapasztalatok visszacsatolása, az oktatási intézmények és a foglalkoztatók közötti szorosabb kapcsolat kiépítése. A felsőoktatásról az derült ki: az egyetemek saját feladatukat abban látják, hogy „magas tudományt” és átfogó szakmai szemléletet adjanak át a hallgatóknak, s alapvetően konzervatívak a változásokkal szemben. A főiskolákon az oktatás tömegszerűsége képezi a legfőbb akadályt a gyakorlatiasabbá válásával szemben. A diákok karrierjének (a munkaerő-piaci fogadtatásnak, a munkáltatói elvárásoknak stb.) a nyomon követésére minden intézmény törekszik, ugyanakkor ennek eredményeit sok esetben a későbbiekben nem veszik figyelembe az oktatás szervezésében és kivitelezésében.
A szolgáltatási foglalkozások ellátásához szükséges ismeretek koncentráltan történő oktatása nincs jelen a képzési programokban.
A keresleti oldal azt fogalmazta meg a foglalkoztatottakkal kapcsolatban, hogy hiányzik a gyakorlati tudás, és fejlesztésre szorul a csapatmunkára, valamint az önálló munkavégzésre való képesség is. Ezenkívül a cégek a gyenge problémamegoldó képességre és az alacsony színvonalú idegennyelv-tudásra panaszkodtak.

Kritika a munkavállalókkal szemben

Forrás: SZTMK-GKI

(a szolgáltatói szektorban)

1. Minden területen problémát jelent a gyakorlati tudás hiánya

2. A munka- és viselkedési kultúra alapvetően hiányos

3. Hiányos a csapatmunkára való hajlam, az önálló munkavégzés képessége

4. Hihetetlenül gyenge az átlagos kommunikációs készség

5. Gyenge a problémamegoldó képesség

6. Gyenge az idegennyelv-ismeret

7. Jellemző az ügyfél-orientáltság hiánya

8. Gyakran hiányzik a magabiztos fellépés, a kulturált megjelenés, a jó modor

9. Nem megfelelő az alkalmazkodási hajlam, a stressztűrés és -feloldás, a konfliktuskezelés

10. Az élethosszig tartó tanulási szándék meglétének hiánya


(a szolgáltatói szektorban)

1. Minden területen problémát jelent a gyakorlati tudás hiánya

2. A munka- és viselkedési kultúra alapvetően hiányos

3. Hiányos a csapatmunkára való hajlam, az önálló munkavégzés képessége

4. Hihetetlenül gyenge az átlagos kommunikációs készség

5. Gyenge a problémamegoldó képesség

6. Gyenge az idegennyelv-ismeret

7. Jellemző az ügyfél-orientáltság hiánya

8. Gyakran hiányzik a magabiztos fellépés, a kulturált megjelenés, a jó modor

9. Nem megfelelő az alkalmazkodási hajlam, a stressztűrés és -feloldás, a konfliktuskezelés

10. Az élethosszig tartó tanulási szándék meglétének hiánya Az outsourcing szövetség alapítványának oktatási tervei Jelenleg hat felsőoktatási intézmény közreműködésével folyik a szolgáltatástudományi képzés tanterveinek, tananyagainak kidolgozása.

A Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány tájékoztatása alapján ezek az új szemléletű anyagok részben már szeptembertől elérhetők lesznek a hallgatók számára. A felnőttképzés, szakképzés területén is változtatásokat szeretne a szervezet.

Az alapvetően informatikai infrastruktúrára, valamint a magasan képzett munkaerő alkalmazására épülő szolgáltatások munkaerőigé-nyeinek a kielégítését megcélzó alapképzés a gyakorlatban hasznosítható ismeretek elsajátítását helyezi előtérbe.

A tananyag összeállításába gyakorlatot szerzett, progresszív szemléletű szakembereket vonnak be, a korszerű elméleti ismereteken túl a képzés részét képezi a kommunikációs, ügyfélkapcsolati, konfliktuskezelési, prezentációs tréning is.

Külön hangsúlyt kap a szakmai idegennyelv-ismeret aktív alkalmazási készségének kialakítása. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.