BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétpólusú benzinkútpiac

Öt nagy olajcég és a Tesco évente együtt nettó mintegy 300 milliárd forint értékben ad el benzint és gázolajat a hazai kiskereskedelemben, ezzel a teljes értékesítés 85 százalékát tartják kézben. A fennmaradó 15 százalékon, azaz körülbelül 53 milliárd forinton számtalan kisebb-nagyobb vállalkozás osztozik.

A listavezető Mol, Shell, OMV és Agip mögül mostanra eltűnt a hazai üzemanyag-kiskereskedelem korábbi középmezőnye. Számos nagy cég (Mobil, BP, Q8, Total, Avanti, Petrom, Aral, Tamoil) az elmúlt években kivonult, utoljára az Esso és a Conoco kútjait vették át az itt maradók. A Lukoil és a Tesco viszont felzárkózott a nagyok mögé. A színesek kútjai nagy márkát képviselnek, drágább üzemanyagot forgalmaznak és több szolgáltatást nyújtanak, mint a rajtuk kívüli fehérek. A Lukoilt azért tekintik egyesek csak „félszínesnek”, mert kisebb lendülettel szállt be a kényelmi szolgáltatások versenyébe. Mások szerint az eredeti Lukoil márkás egységek egyértelműen színesek, a Conocótól tavaly átvett Jet egységei viszont megtartották diszkontjellegüket.

A Tesco kívülállóként és a diszkontpiacról javította fel magát félszínessé. Ám ennek az volt az ára, hogy feladta két évvel korábbi árelőnye nagy részét. Csökkent a fehér Auchan árelőnye is. Hiába kínál olcsó mosást és összpontosít a minél gyorsabb kiszolgálásra, sem tőle, sem az olcsóbban dolgozó Metro-kutaktól nem tartanak a nagyok, mert kevés egységet üzemeltetnek. Megszűnt az Autóklub mintegy negyven egységből álló Klubpetrol franchise-lánca, viszont felfejlődőben a Mabanaft Oil! hálózata.

A piacot évek óta a Mol uralja, részesedése 36 százalék körüli. „355 töltőállomásunk mellé az idén hét újat nyitunk, négyet az M7-es autópálya új szakasza mentén, kettőt az M0-s, egyet az M5-ös mellett” – válaszolt a Világgazdaságnak Bedecs Andrea, a társaság kiskereskedelmi üzletágának a vezetője. (Két M7-es menti kút átadása átcsúszhat 2009-re, ha nem halad az autópálya-építés.) Az autópályák mentén erősít a 190 kutas Shell is Szintai Balázs kiskereskedelmi üzletágvezető tájékoztatása szerint. A tavaly év végén átadott négy kút után februárban megnyílt az ózdi is. A társaságnak az év végére közel 200 töltőállomása lesz. Az OMV nagyjából megtartja év eleji 174 kútját, vagy csak egy-két egységgel bővül – mondta lapunknak Müller Zsolt hálózati igazgató. De ez csak az egyenleg: év közben bezár kevésbé sikeres töltőállomásokat a cég, helyettük pedig több újat nyit. Az Agip 164 egységet üzemeltet a tavaly megvett Esso kutakkal együtt. Az idén Hatvanban és Berettyóújfaluban nyit újat és több franchise-ről is tárgyal – mondta Nagy István töltőállomás-hálózati igazgató. Itt is folyamatos az ésszerűsítés, vagyis napirenden vannak a kúteladások és -vásárlások.

A Lukoil a tavaly átvett Jet-hálózat átfestésén dolgozik, lapzártánkig nem értünk el nyilatkozót. Cégbírósági bejegyzés szerint 47 telephelye van, a 32 Jet-kúttal együtt tehát 79 töltőállomásnál járhat. A vevőcsábítás erősödő eszközei a kényelmi szolgáltatások. Igaz, míg Szintai Balázs a Shell hatvan éttermét és ugyanennyi autómosóját elsősorban a vásárlói hűség erősítőjének tekinti, hangsúlyozva, hogy éles a verseny, mások az utóbbin érzik a hangsúlyt. Többen is bíznak a gasztronómia csáberejében. A Mol nemrég mutatta be Marché éttermét, az OMV a Bécsi kávézóira büszke, az Agipnak ötven helyen van melegkonyhája, és látni Esso Cafét is. És aki leül enni, már internetezhet is – reméli az ingyenes világhálót kínáló OMV és a Mol. Mindenkinek (a Lukoilnak is) van pontgyűjtő kártyája, de csak az e téren hazai piacvezető Shellről tudni, hányat adott ki 1997 óta: több mint hárommilliót. A Smart kártya bevált a McDonald’sszel való pontbeváltós együttműködésben is. A Mol bevetette az utasbiztosítás és mások mellett a gyógyszer-értékesítést is. Jövőre újabb önkiszolgáló kutakat telepít – most egy van –, és mérlegeli azt is, hogy készpénzzel is lehessen fizetni az automatáknál.

A verseny az idén is a mikropiacokon, azaz az egymásnak versenyt támasztó távolságon belül lévő töltőállomások között folyik. Mindenki mindenkit figyel, de – mint Bedecs Andrea fogalmaz – „az árazásban az adott mikropiac legbefolyásolóbb szereplőjéhez igazodnak”. Egy-egy társaságnak az ország különböző részén lévő kútjai között akár 15-16 forintos árkülönbség is lehet.

Kinek mennyi jut az összbevételből?

Az 550 fehér töltőállomás piaci hányada 15 százalékra tehető. Ez évi 53 milliárd forintos forgalmat jelent az abból kiinduló durva kalkuláció alapján, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjai – azaz a színesek – évente mintegy hárommillió liter üzemanyagot adnak el.

Ez 300 forintos literenkénti üzemanyagárral beszorozva 900 milliárdos forgalmat ad. Ha levonjuk belőle a körülbelül kétharmadnyi adótartalmat, megkapjuk a fenti, 300 milliárd forintos piacnagyságot.

E bevétel mintegy ezer színes kútnál keletkezik. Bár a tulajdonosok üzleti titokként kezelik az egy egységre jutó forgalmukat, látszik, hogy átlagosan és kutanként évi 300 millió forintos forgalmat érnek el. A fehérek bő 80 milliót.

Ez 300 forintos literenkénti üzemanyagárral beszorozva 900 milliárdos forgalmat ad. Ha levonjuk belőle a körülbelül kétharmadnyi adótartalmat, megkapjuk a fenti, 300 milliárd forintos piacnagyságot.

E bevétel mintegy ezer színes kútnál keletkezik. Bár a tulajdonosok üzleti titokként kezelik az egy egységre jutó forgalmukat, látszik, hogy átlagosan és kutanként évi 300 millió forintos forgalmat érnek el. A fehérek bő 80 milliót.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.