A HR-outsourcing komplett kiszervezés, ahol magát a tevékenységet mind üzletileg, mind szakmailag ismerni kell – figyelmeztet a 18 szervezetet tömörítő Személyzeti Tanácsadók Szövetségének elnöke. Csaposs Noémi lapunknak elmondta: a kiszervezést vállaló cégnek – attól függően, hogy milyen területről van szó –, ha szükséges, eszközöket, berendezéseket kell biztosítania, azok karbantartásáról is gondoskodnia kell, szakembert, tudást, megfelelő (humán)informatikai, biztonsági hátteret szükséges nyújtania, és ezeket később menedzselni is kell. Tanácsos, ha mindezt olyan jogilag megfelelő szerződés garantálja, amelyben a felelősség, a károkozás és a biztosítás-biztonság kérdése is felvetődik. Mindezekből kiderül, hogy egy-egy tevékenység kiszervezése komplex kérdés, ahol nem elég – mint a munkaerő-kölcsönzésnél – a HR és a munkajog, munkaügy ismerete, nem elég egy jó adatbázis és felkészült tanácsadói csapat. Csaposs Noémi szerint többről van szó: olyan, mintha valaki a saját vállalkozását indítaná be, azzal a nehézséggel, hogy itt egy külsős cégnek, vagyis az ügyfél elvárásainak is meg kell felelni. Ez több körültekintést, szervezést és nem utolsósorban üzleti kockázatot jelent. A fent felsorolt feladatok egyikét vagy akár több elemét természetesen rá lehet bízni alvállalkozó cégre, cégekre, amennyiben a megbízó ebbe beleegyezik. A HR területén az új munkatársak toborzása és kiválasztása, a személyzetfejlesztés, a karriertervezés, a teljesítménymenedzsment és a bérszámfejtés gyakori, de az sem ritka – főleg a kisvállalatoknál –, hogy a teljes HR-tevékenységet külső szolgáltatóra bízzák.
A KPMG tavaly év végi felmérése szerint a magyar cégek 70 százaléka úgy tervezi, hogy szinten tartja vagy növeli a tevékenységkiszervezés (outsourcing) mértékét. A vállalatok 79 százaléka viszont nem ismeri pontosan az outsourcing szolgáltató kiválasztási folyamatának a költségeit (ezalól csak a tanácsadói díjak jelentik a szabályt erősítő kivételt). Jó hír, hogy a megkérdezett társaságok fele a költségcsökkentésen túl más előnyök miatt is átfogóan értékeli az outsourcing projekt sikerességét. Igaz, a legtöbb vállalatvezető leginkább az érzéseire, illetve a kiszervezéssel elért költségcsökkentés mértékére alapozza ezt a véleményét, s nem arra, hogy a termelékenység milyen javulását, a végfelhasználói elégedettség mekkora növekedését, a szolgáltatási színvonal milyen javulását érte el. VG