BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nálunk is drágít az Unilever

Az Unilever Magyarország (UM) Kft. sem kerülheti el a világpiaci alapanyag-drágulás miatti termékáremeléseket – mondta lapunknak Molnár Kálmán, a társaság vállalati kapcsolatok igazgatója. Hozzátette: az árnövelésre vonatkozó kereskedelmi tárgyalások már befejeződtek. Az UM átlagosan 10 százaléknál kisebb mértékben drágítja termékeit. Az Unilever az elmúlt években a költségnövekedéseket a hatékonyság javításával kompenzálta, az idén azonban már a pluszkiadások egy részét érvényesítenie kell az átadási árakban. Ugyanakkor a 10 százalék alatti átlagos emelés – elsősorban a fogyasztók megtartása érdekében – a töredékét teszi csak ki annak, mint amekkorát az alapanyagok drágulása megkívánna – hangsúlyozta.

A növényi olajok drasztikus árnövekedése miatt az Unilever margarinjai, ketchupjai, majonézei, mustárjai és jégkrémjei az átlagosnál jobban drágulnak – húzta alá az igazgató. (A jégkrémeknél a változásban a tejárak emelkedése is szerepet játszik.) A világpiaci árrobbanás kevésbé érinti viszont a cég ételízesítőit, így ezek az átlagosnál kisebb mértékben drágulnak majd.

Mint ismert, az UM 76 milliárd forintot meghaladó éves árbevételével a legnagyobb napi fogyasztási cikkeket előállító (FMCG) cégnek számít a hazai piacon, megelőzve a svájci tulajdonú Nestlé Hungária Kft.-t. Az Unilever Magyarország árbevételének 60 százalékát élelmiszerek, 40 százalékát háztartás-vegyipari és kozmetikai cikkek forgalmazása teszi ki. A társaság Veszprémben jégkrémeket (Algida), Röszkén ételízesítőket (Knorr, Delikát), Nyírbá-

torban háztartási termékeket (Domestos, Cif, Coccolino) állít elő. A már említett margarinokat, ketchupokat, mustárokat és majonézeket a cégcsoport csehországi gyárától szerzi be.

A nemzetközi híradások szerint az angol–holland anyavállalat máshol is jelentős drágításokat hajt végre. Az Unilever tavaly 3–10 százalékkal emelte termékei árát, az idén pedig további 5–15 százalékos növelést helyezett kilátásba. Ennek az az oka, hogy a növényi olajok és zsírok ára az előző tizenkét hónapban megduplázódott. Ezek mellett szinte az összes alapanyagé két számjegyű növekedést produkált, s a drágulás az előrejelzések szerint nemcsak az idén, hanem 2009-ben is folytatódik.

A drasztikus emelkedés oka a brazil, az indiai és a kínai élelmiszer-kereslet megugrása – állítják szakértők. Henning Rehder, az Unilever németországi vezérigazgatója szerint ezekben az országokban az emberek az életszínvonal javulásával több és jobb minőségű ételt vásárolnak. A fokozódó kereslet mellett a bioüzemanyag-gyártáshoz szükséges gabonaigény is felhajtja az árakat – fűzte hozzá.

Az Unilever a magas árak miatt leépítést helyezett kilátásba németországi, osztrák és svájci egységeiben. A terv 190 alkalmazottat érint. A költségcsökkentő intézkedéseknek köszönhetően Henning Rehder az idén növekedésre számít, annak ellenére, hogy az árbevétel az év első három hónapjában 4 százalékkal csökkent. A vezérigazgató előrejelzése szerint ebben az évben 2 százalékkal bővülhet a forgalom. A vállalat 2008-ra az adózás előtti nyereség 10 százalékos növekedését irányozta elő. HL–TL

Eladó márkák

Az Unilever saját tulajdonban lévő márkáinak a számát folyamatosan csökkentette az elmúlt években: míg korábban ötvenet jegyeztek a cég neve alatt, ma már csak 27-et.

A német Pfanni, Bifi, Mondamin és Brunch márkát külön cégbe szervezték. Az Iglót például a Permira tőkebefektető társaság vásárolta meg, a Liviót, a Biskint és a Palmint a zabpehelygyártó Kölln szerezte meg.

A német Pfanni, Bifi, Mondamin és Brunch márkát külön cégbe szervezték. Az Iglót például a Permira tőkebefektető társaság vásárolta meg, a Liviót, a Biskint és a Palmint a zabpehelygyártó Kölln szerezte meg.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.