KAPCSOLATOK. Orosz reklámügynökségi vezetők delegációja látogatott Magyarországra június elején. A találkozót, amelyen a Berg Media, a H-artdirectors, a HD Group, a Kirowski, a Látványos Grafikai Művek, a Noe’s Ark, a Próbakő, a ReVision, a Sylva és a Well képviselői vettek részt, a Magyar Reklámszövetség szervezte meg. „A találkozó két órája leginkább arra adott lehetőséget, hogy egy benyomást alakítsunk ki a vendégeinkben a magyar reklámról” – mondta el a Világgazdaságnak Markovich Réka, a szövetség főtitkára, aki szerint a vendégcsoport azért döntött Magyarország mellett, mert sok szempontból az oroszhoz hasonlónak látják a reklámszakmai helyzetet. Valószínűleg nem a piac méretére gondoltak, de ha valóban van hasonlóság, akkor akár tanulhatunk is egymástól – tette hozzá.
A két reklámpiac közötti méretkülönbség nagyjából tízszeres. A magyarországi televíziós reklámköltések például 2007-ben 75 milliárd forintot tettek ki, míg ugyanez az adat az orosz piacon 112,5 milliárd rubel, nagyjából 742,5 milliárd forint. A különbség a jövőben tovább nő, mivel a magyar piac telített, bővülési potenciáljában elmarad az oroszországi mögött. Míg a hazai szakemberek nem várják itthon a piac kimagasló növekedését, Oroszországban 2012-re az idei értékekhez képest 60 százalékos bővülést prognosztizálnak. A várakozás nem alaptalan, a teljes orosz reklámpiac 2001 és 2007 között 290 milliárd forintról 1509 milliárdra nőtt. Ezen belül is a legdinamikusabb emelkedést – Oroszországban is – az internetes költések mutatták, míg arányában ott is a televíziós hirdetések a legnépszerűbbek, 49,2 százalékkal. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.