BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ősztől indul a villamosbiznisz

Nyárról őszre csúszik a hazai villamostender-kiírások zöme. A Fővárosi Közgyűlés már döntött két vonal meghosszabbításáról, Miskolc teljes flottacserére készül, Debrecen a járműbeszerzés mellett új pályát is építene, és több új villamost szeretne Szeged is. A 2010-es önkormányzati választásokig minden városba megérkeznek az új villamosok. Az új járművek beszerzését a városok az Európai Unió Közlekedési operatív programjából (KÖZOP) szeretnék finanszírozni. A vidéki tendereken indulna a németországi Siemens, a francia Alstom Transport, a svájci Stadler Rail Group, a németországi Bombardier és a csehországi Ganz-Skoda Electric is.

Már most, a kiírások előtt látható, hogy a fővárosi pályázatokon a Siemens Combinói az esélyesek. A főpolgármesteri kabinet a napokban döntött az 1-es és a 3-as villamosok vonalának meghosszabbításáról. Nyáry Krisztián kommunikációs igazgató elmondta: az 1-es villamost a Lágymányosi hídon át a Budafoki útig vezetnék el – ehhez 2011-ig hét új 54 méteres Combino villamost kell venni –, a

3-ast pedig a pesterzsébeti HÉV-állomásig – oda kilenc új 33 méter hosszú járműre lesz szükség. A mintegy bruttó 44 milliárd forintos költség csaknem 80 százalékát, 33,8 milliárd forintot uniós forrásból fedezné Budapest. A közgyűlés várhatóan a hónap végéig benyújtja a projektek támogatási pályázatát az

Európai Uniónak, a munkát 2009 és 2011 között végeznék el.

Miskolc 31 új villamost vásárolna a teljes flottacseréhez, ehhez 37-38 milliárd forintra van szükség. A város májusban pályázott az uniós támogatásra, a járműbeszerzési tender kiírásához az őszi kormánydöntésre vár – tudtuk meg Vargha Tibor önkormányzati biztostól. Debrecen 18 új villamost venne, és megépítené a második vonalát is. A támogatásra már szintén tavasszal pályázott, és ugyancsak kormánydöntésre vár, hogy kiírhassa a tendert – közölte Nyulasi András szakmai főtanácsadó. Szeged úgy számol, hogy a megvásárolandó 9 darab, 28–32 méteres villamos hossztól függően egyenként 500–550 millió forintba, összesen tehát 5 milliárdba kerülne – nyilatkozott Nagy Sándor fejlesztési alpolgármester. A vásárláshoz az elvi engedély már elkészült, a támogatási szerződés egyelőre még nem. A tender kiírása őszre várható.

A Siemens természetesen indulna mindhárom nagyváros villamostenderén, sőt, ha lesz, a budapestin is – tudtuk meg Farkas Szilvia kommunikációs igazgatótól. Piskóti Attila szóvivő tájékoztatása szerint Citadis nevű villamosával biztosan indul a vidéki tendereken a francia Alstom Transport is.

Az alacsony padlós modellcsaládot a gyártó áprilisban már bemutatta Miskolcon. A Citadis máig az egyetlen olyan villamos, amely egyes szakaszokon villamos felsővezeték használata nélkül, az útfelületbe épített harmadik sínből kapott árammal képes haladni. A Stadler Rail Group is indul mindhárom nagyváros tenderén. A vállalat a három pályázatból legalább egyet szeretne megnyerni, de mindhárom lehetőségért a végsőkig versenyezni fog – nyilatkozott a Világgazdaságnak Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A kiírástól függ, hogy hol és milyen villamossal pályázik a cég. Tangó modellcsaládjának egy száz és egy hetven százalékban magas padlós, a Variobahnnak pedig egy hetven és egy száz százalékban alacsony padlós típusa van. A Bombardiert és a Ganz-Skoda Electricet is érdekli mindhárom vidéki pályázat, és arról értesültünk, hogy a kiírások ismeretében döntik el, milyen villamostípussal pályáznak majd.

Újjászületés

A villamosközlekedés a reneszánszát éli Európában. Egy villamos ugyanannyi embert szállít, mint három busz vagy ötven személyautó.

Az UNIFE szerint a villamospiac várható évenkénti 3,7 százalékos növekedési ütemével, amelynek jelenlegi becsült értéke mintegy 3,8 milliárd euró, a nemzetközi vasútipar legígéretesebb szektora lesz a következő tíz évben.

Az UNIFE szerint a villamospiac várható évenkénti 3,7 százalékos növekedési ütemével, amelynek jelenlegi becsült értéke mintegy 3,8 milliárd euró, a nemzetközi vasútipar legígéretesebb szektora lesz a következő tíz évben.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.