Az üzleti terveknek megfelelően fejlődik a tavaly februárban indult Sky Express, az első orosz diszkont-légitársaság. Az idén másfél millió utas szállítása a cél, és hamarosan bővül a most 10 gépből álló flotta – közölte lapunkkal a Malév helyzetéről Budapesten tájékozódó Borisz Abramovics, aki fő tulajdonos a fapados modellt követő orosz cégben, és elnökként irányítja a magyar vállalatot is.
A Sky Express Boeing 737-es gépekkel repül a moszkvai Vnukovo repülőtere és – egyebek mellett – Szamara, Cseljabinszk, Rosztov-na-Donu, illetve Murmanszk között. Korábban ügyvezető igazgatója azt mondta a lapunknak, további négy-hat célállomást vesz fel még az idén. Abramovics szerint ha tartani tudják a hagyományos üzleti modell szerint működő Aeroflottal és más orosz légitársasággal szembeni átlagosan 25-30 százalékkal olcsóbb tarifákat, akkor jövőre tőkeemeléssel még nagyobb sebességre kapcsolhat a Sky Express.
Abramovicsnak azonban most inkább az öt légicéget tömörítő AiRUnion, illetve a Malév miatt fájhat a feje. Mindkét cégnél a jelentős átalakulás idejét élik, és számukra is súlyos gondot okoz a dráguló üzemanyag. Ráadásul az AiRUnion csak most kezd a költséges flottacserébe, miközben az orosz légipiacon egyre kíméletlenebb a verseny. Az elnök alaptalannak nevezte az AiRUnion több milliárd rubeles tartozásáról szóló sajtóhíreket.
„Nincs olyan tartozása a szövetségből éppen most céggé alakuló AiRUnionnak, amely mögött ne lenne fedezet. Semmiféle veszélye nem áll fenn annak, hogy tartozás fejében elvegyenek bármely eszközt, például repülőgépet” – fejtette ki a csoport szorult pénzügyi helyzetére vonatkozó kérdésünkre. A hitelezők egy része már bírósághoz fordult, mert csak így reméli visszakapni pénzét az AiRUniontól – írta több orosz lap.
Ami a Malévot illeti, az idén nem lesz tőkeemelés, s jövőre is csak akkor, ha erre az ez évi eredmények okot adnak. Megismételte, az idei várható veszteséget minimalizálni akarják, két éven belül pedig nyereség a cél. Azt is elmondta, a tavaly tavaszi átvétel után beindított takarékossági és átalakítási program a tervek szerint halad. Most sem tárt fel részleteket a pénzügyi gazdálkodásból. Más forrásból viszont úgy tudni, közel 15 milliárd forintos lesz az üzemi veszteség. Nyilván ennek ellentételezése is szóba kerül a napokban felfüggesztett és június közepén folytatódó éves közgyűlésen.
„A kiadási oldal egyensúlyban van, most a bevételek maximalizálása a cél. Ezenkívül a nem várt eseményekre jó előre felkészülve folyamatosan tárgyalunk a magyar és az orosz bankokkal is” – fűzte hozzá. A felpörgetett orosz kapcsolat mellett a nem személyszállítási tevékenységből származó bevételek jelentős növelésére van kilátás például a javításokat és karbantartást végző Aeroplex és a Szuhoj cég itteni és oroszországi együttműködésével, valamint a földi kiszolgálásra szakosodott Malév Ground Handling Kft. nemrég alapított moszkvai képviselete segítségével. Ez a kft. eleinte persze főleg a Malévnak és az AiRUnionnak dolgozik, ám megerősödése után harmadik felet is kiszolgál majd.
Abramovics kiemelte a határidős ügyleteket mint olyan hatékony eszközöket, amelyekkel az üzemanyag-drágulás hatásait tompíthatják. Ugyancsak szerencsésnek nevezte, hogy a Malévnál a középtávú járatok 90 százalékát az új generációs, kevesebbet fogyasztó Boeing 737-esekkel bonyolítják le. Közölte, a tervek szerint ősztől már beállnak az új vagy keveset repült turbópropelleres járművek, ezek számát négy-hatban határozta meg.
A Malév oroszországi járatain 2008 első négy hónapjában az utasforgalom 23, a bevétel 35 százalékkal nőtt a bázishoz képest. Abramovics most azt mondta, az előfoglalások alapján ez a tempó tartható, sőt még nőhet is. Jövőre a meglévő járatokon kívül várhatóan Szentpétervárra, Szamarába és Krasznojarszkba is indítanak Malév-gépeket Budapestről.
Az üzemanyag árának növekedésével a gépeknek egyre lassabban kell repülniük, hogy az optimumot tartani tudják. Változtattak a segédhajtómű indításának és működtetésének szabályozásán is, és finomítottak a repülőterek megközelítési eljárásainak technikáin az útvonal lerövidítése érdekében.
Tervezik, hogy gyakrabban festik a gépeket a nagy sebességnél jelentkező felületi turbulencia csökkentése érdekében. Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tette ki a kerozin – az előző év hasonló időszakához képest mintegy négy százalékkal fogta viszsza a cég a gépek üzemanyag-fogyasztását.
Az üzemanyag árának növekedésével a gépeknek egyre lassabban kell repülniük, hogy az optimumot tartani tudják. Változtattak a segédhajtómű indításának és működtetésének szabályozásán is, és finomítottak a repülőterek megközelítési eljárásainak technikáin az útvonal lerövidítése érdekében.
Tervezik, hogy gyakrabban festik a gépeket a nagy sebességnél jelentkező felületi turbulencia csökkentése érdekében. Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tette ki a kerozin – az előző év hasonló időszakához képest mintegy négy százalékkal fogta viszsza a cég a gépek üzemanyag-fogyasztását.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.