Az idén már pozitív eredménynyel zárná az évet, és csaknem megduplázná árbevételét a Bookline.hu Nyrt. – tudta meg a Világgazdaság Dietrich Tamás vezérigazgatótól. A cég a folyamatos fejlesztések, a belföldi piacszerzés és a külföldi terjeszkedés miatt 2007-ben még 262 milliós mínusszal zárt, ezzel szemben 2008-ban már a „pozitív” nullszaldó a cél, ám reményeik szerint akár a 100 millió forintot megközelítő eredményt is elérhetik.
Az árbevételi terv hasonlóan impozáns, 2008-ra 4,3 milliárd forint, míg 2007-ben 2,4 milliárdot ért el a társaság, így a növekedés 79 százalék lehet, vagyis meghaladhatja a 2007-es év dinamikáját is. A cég az első öt hónapban időarányosan kismértékű lemaradással teljesítette a terveket – nyilatkozta lapunknak a vezérigazgató.
Az árbevételben továbbra is meghatározó marad a kiskereskedelmi könyvértékesítés, ebből az idén hárommilliárd forintra számítanak (beleértve az új, az antikvár és a külföldi kiskereskedelmi eladásokat is), míg tavaly ez 1,9 milliárd volt. A kiskereskedelmi könyveladások aránya a 2007-es 79-ről 2008-ban 70 százalékra mérséklődhet. Ugyanakkor a nagykereskedelmi értékesítést is figyelembe véve a könyvüzletág az idei árbevételi terv 85 százalékát hozza, míg tavaly 96-ot tett ki, tehát még mindig magas, de folyamatosan csökken a Bookline könyvpiaci kitettsége.
A vállalat divíziói között található még drogéria, CD- és DVD-értékesítés, valamint műszakicikk- (notebooktól a pendrive-on át a szoftverig) és játékkereskedelem is. Ezekből a tavaly indított üzletágakból a cég ez évben körülbelül 600 millió forintos árbevételt remél, míg egy éve innen még csupán százmillió forint folyt be.
A Bookline a folyamatosan bővülő internetes kiskereskedelmi piacon mind nagyobb teret hódít meg. Ennek egyik legnagyobb szegmense az online könyv-kiskereskedelem, ahol a piaci részesedése 2007-ben lapunk elemzése szerint 40 százalék körül alakulhat, a piaci szereplők árbevétele alapján számítva.
A hazai kiskereskedelmi könyvértékesítés 9,5-10 százaléka az idén már az interneten zajlik majd, s tavaly is ez jelentette a hazai könyveladások húzóterületét, e nélkül az elmúlt évben jelentősen csökkent volna a könyvpiac forgalma.
A kedvezményes internetes értékesítés bővülésére, úgy tűnik, jótékonyan hat a kedvezőtlen gazdasági környezet. A vevők ilyen időkben csökkentik a kulturális kiadásaikat, ugyanakkor árérzékenyebbé válnak, így vélhetően a kedvezőbb árakat kínáló internetes áruházak felé fordulnak. Eközben folyamatosan nő az internetpenetráció is, s mind többen vásárolnak is a világhálón. Emiatt várható, hogy 2009-ben a magyarországi internetes könyvbeszerzések aránya tovább emelkedik, a nemzetközi példák szerint a 10 százalék körüli érték a jellemző.
A Bookline az év végi adatok alapján szinte teljesen banki hitel nélkül működik (de van egy 50 milliós rulírozó hitelkerete), s jellemzően nem a hoszszú, hanem a rövid lejáratú kötelezettség és követelési állománya nagy, azaz a cég nincs eladósodva, emellett a likviditása jó, 2006-ról 2007 végére jelentősen, már-már túlzottan is javult.
A cég különben jelentős követelésállományának nagy része úgynevezett egyéb követelés, amely valójában csoporton belüli kölcsönt jelent. A társaság saját vagyona tavaly a többszöri tőkeemelés hatására közel ötszörösére gyarapodott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.