Tiszteletdíjmentes vezetők
A Malév sem kerülte el azt a nyugati cégeknél már megszokott lépést, hogy az ágazat viszszaesése vagy a vállalat roszszabb teljesítése idején a vezetők sem kapnak annyi juttatást, mint korábban. Erre az elmúlt nap szolgáltatott példát: a közgyűlés ugyanis – nyilván Borisz Abramovics elnök nyomására, aki egyébként nem vett részt az eseményen – úgy döntött, hogy az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjainak a jövőben nem fizet tiszteletdíjat, mert ezáltal ők is hozzájárulhatnak a költségek lefaragásához. Azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az adóval és járulékokkal együtt ez a lépés évi 100 millió forint megtakarítást hoz a cégnek.
Előzőleg megállapították: az üzemanyagárak drasztikus emelkedése következtében a költségnövekedés olyan mértékű, hogy teljes egészében erodálhatja a hatékonyság növelése érdekében eddig megtett intézkedések hatását. Éppen ezért a jövőben még erőteljesebben kell összpontosítani a reMAke programban megkezdett költségcsökkentő és bevételgeneráló lépésekre. A magyar társaság a tavalyi évet hosszú idő óta először nyereséggel zárta: 703 millió forint áll a pozitív oldalon. A repülési teljesítmény változatlan szintje mellett az anyagjellegű ráfordítások mintegy 9 milliárddal csökkentek, ennek következtében az alaptevékenység eredménye 7 milliárd forinttal, mintegy 44 százalékkal javult az előző esztendőhöz képest. A számviteli törvénynek megfelelően összeállított eredménykimutatás szerinti üzemi tevékenység vesztesége ugyanakkor 14,7 milliárd volt. Ez alapvetően egyszeri tételek, például a CRJ repülőgépekre elszámolt értékvesztés felmerülése miatt romlott a bázisévhez képest – magyarázta a cég közleménye.
Abramovics a hónap elején megerősítette: az idén nem lesz tőkeemelés, s jövőre is csak akkor, ha erre az ez évi eredmények okot adnak. Akkor azt is megismételte, hogy az ez évben várható veszteséget minimalizálni akarják, két éven belül pedig nyereség a cél. „A kiadási oldal egyensúlyban van, most a bevételek maximalizálása a cél. Ezenkívül a nem várt eseményekre jó előre felkészülve folyamatosan tárgyalunk a magyar és az orosz bankokkal is” – fűzte hozzá.
A felpörgetett orosz kapcsolat mellett a nem személyszállítási tevékenységből származó bevételek jelentős növelésére van kilátás például a javításokat és a karbantartást végző Aeroplex és a Szuhoj cég itteni, valamint oroszországi együttműködésével, ezenkívül a földi kiszolgálásra szakosodott Malév Ground Handling Kft. nemrég alapított moszkvai képviselete segítségével. Ez a kft. eleinte persze főleg a Malévnak és az AiRUnionnak dolgozik, ám megerősödése után harmadik felet is kiszolgál majd.
A határidős ügyletek hatékony eszközök lehetnek az üzemanyag-drágulás hatásainak tompítására. Szerencsés a cég, hiszen a középtávú járatok 90 százalékát az új generációs, kevesebbet fogyasztó Boeing–737-esekkel bonyolítják le. A tervek szerint ősztől már beállnak az új vagy keveset repült turbópropelleres járművek.


