BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tiszteletdíjmentes vezetők

A Malév sem kerülte el azt a nyugati cégeknél már megszokott lépést, hogy az ágazat viszszaesése vagy a vállalat roszszabb teljesítése idején a vezetők sem kapnak annyi juttatást, mint korábban. Erre az elmúlt nap szolgáltatott példát: a közgyűlés ugyanis – nyilván Borisz Abramovics elnök nyomására, aki egyébként nem vett részt az eseményen – úgy döntött, hogy az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjainak a jövőben nem fizet tiszteletdíjat, mert ezáltal ők is hozzájárulhatnak a költségek lefaragásához. Azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az adóval és járulékokkal együtt ez a lépés évi 100 millió forint megtakarítást hoz a cégnek.

Előzőleg megállapították: az üzemanyagárak drasztikus emelkedése következtében a költségnövekedés olyan mértékű, hogy teljes egészében erodálhatja a hatékonyság növelése érdekében eddig megtett intézkedések hatását. Éppen ezért a jövőben még erőteljesebben kell összpontosítani a reMAke programban megkezdett költségcsökkentő és bevételgeneráló lépésekre. A magyar társaság a tavalyi évet hosszú idő óta először nyereséggel zárta: 703 millió forint áll a pozitív oldalon. A repülési teljesítmény változatlan szintje mellett az anyagjellegű ráfordítások mintegy 9 milliárddal csökkentek, ennek következtében az alaptevékenység eredménye 7 milliárd forinttal, mintegy 44 százalékkal javult az előző esztendőhöz képest. A számviteli törvénynek megfelelően összeállított eredménykimutatás szerinti üzemi tevékenység vesztesége ugyanakkor 14,7 milliárd volt. Ez alapvetően egyszeri tételek, például a CRJ repülőgépekre elszámolt értékvesztés felmerülése miatt romlott a bázisévhez képest – magyarázta a cég közleménye.

Abramovics a hónap elején megerősítette: az idén nem lesz tőkeemelés, s jövőre is csak akkor, ha erre az ez évi eredmények okot adnak. Akkor azt is megismételte, hogy az ez évben várható veszteséget minimalizálni akarják, két éven belül pedig nyereség a cél. „A kiadási oldal egyensúlyban van, most a bevételek maximalizálása a cél. Ezenkívül a nem várt eseményekre jó előre felkészülve folyamatosan tárgyalunk a magyar és az orosz bankokkal is” – fűzte hozzá.

A felpörgetett orosz kapcsolat mellett a nem személyszállítási tevékenységből származó bevételek jelentős növelésére van kilátás például a javításokat és a karbantartást végző Aeroplex és a Szuhoj cég itteni, valamint oroszországi együttműködésével, ezenkívül a földi kiszolgálásra szakosodott Malév Ground Handling Kft. nemrég alapított moszkvai képviselete segítségével. Ez a kft. eleinte persze főleg a Malévnak és az AiRUnionnak dolgozik, ám megerősödése után harmadik felet is kiszolgál majd.

A határidős ügyletek hatékony eszközök lehetnek az üzemanyag-drágulás hatásainak tompítására. Szerencsés a cég, hiszen a középtávú járatok 90 százalékát az új generációs, kevesebbet fogyasztó Boeing–737-esekkel bonyolítják le. A tervek szerint ősztől már beállnak az új vagy keveset repült turbópropelleres járművek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.