BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új hullámokon a Fa Hajó

Az elmúlt év már jobb volt, kijöttünk a hullámvölgyből – mondja Fa Nándor, úgy is, mint a Fa Hajó Kft. ügyvezető igazgatója, aki – miután 1997-ben felhagyott a versenyzéssel – termelő vállalkozásba fogott. A cég modulrendszerű úszópontonos kikötőket és kiegészítő berendezéseket gyárt.

Azonban négy éve, amikor úgy tűnt, hogy kellően megerősödött a Fa Hajó Kft., átvette a Wallistól azt a székesfehérvári BMW-kereskedést, amelyben addig kisebbségi részesedése volt. Éppen abban az időben, amikor a „szürkeimportból” származó vadonatúj autókat milliókkal olcsóbban kínálták a piacon. Emiatt aztán 2005-ben veszteséges lett az autókereskedő cég, a Globe Motor Kft., ez még a Fa Hajó következő évi eredményét is károsan befolyásolta. Ezért aztán 2006 végén el is adták a Globe Motort.

„Az volt a fő baj, hogy nem vagyok autós szakember. Ezt a hátrányt súlyosbította, hogy a tisztességtelen versenyben tisztességesen próbáltam talpon maradni, és minden alkalmazottam legálisan dolgozott – és dolgozik ma is. Ám a munkabérek terhei miatt ma sem növelhetem a létszámot, mert ha véletlenül három hónapig nem lenne megrendelésünk, tönkremennék. Pedig a 15 fős cégnek stabil a rendelésállománya” – fejtegette.

Fa Nándor egy évtizede félhektáros telephelyén zöldmezős beruházással megépítette ezer négyzetméteres üzemét Székesfehérváron. Akkoriban egyre több hajó került vízre a Balatonon, de kevés volt a kikötő. Amikor aztán a Balatoni Hajózási Zrt. belefogott vitorláskikötőinek a fejlesztésébe, a kikötői berendezéseket gyártó Fa Hajó Kft. szállította Siófokra, Balatonlellére, Balatonszemesre és Keszthelyre a modulrendszerű úszópontonos létesítményeket, amelyek víz- és elektromos vezetékéhez csatlakozhatnak a beálló hajók.

Fa Nándor nem fél attól, hogy munka nélkül marad. Egyrészt azért, mert még kevés a korszerű balatoni kikötő, másrészt Karintia legnagyobb kiterjedésű taván, a 16 kilométer hosszú és átlagosan mintegy 80 méter mély Wörthi-tavon három kikötőt épített, és ezek mint afféle referenciamunkák alapján továbbiakat is megrendeltek a magyar társaságtól.

Emellett azóta, hogy öt éve 400 férőhelyes kikötőkomplexumot épített egy magyar tulajdonban lévő horvátországi cég kikötőjében, Primostenben, az Adria-partról is sorra jönnek a megrendelések.

Emellett – ha már vállalkozó – képviseli a TBS francia vitorlásruházat-gyártót. Mint mondja, inkább csak szerelemből, mert a kínai hamisítványok miatt már csak öt helyen árusítják a termékeit, és csupán azok az igazi vitorlázók veszik, akiknek fontos, hogy kritikus időjárási körülmények között megfelelően védi-e őket a ruha.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.