Cégvilág

Gyilkos gyógyszerpiac

A generikus gyógyszergyártók, a globális piac jövőbeni sztárvállalatai hozam szempontjából megelőzhetik a nagy originális gyártókat. A manager magazin cikkéből a Világgazdaság Online készített összefoglalót.

Jó befektetési célponttá válhatnak egyes nemzetközi gyógyszergyártók, különösen a generikus termékeket előállító feltörekvő piaci cégek, annak ellenére, hogy fokozatosan lassul a patikaszerek értékesítésének világpiaci növekedése. Az elmúlt esztendőben ugyanis világszerte 712 milliárd dollár értékben adtak el gyógyszereket, ez ugyan 6,4 százalékkal több mint egy évvel korábban, s közel kétszerese az ezredfordulón mértnek, ám messze elmarad az évtized elejének még jóval 10 százalék fölötti növekedési ütemétől. Szakértők szerint a bővülés a következő években is egy számjegyű maradhat.

A lassulás elsődleges oka, hogy a fejlett országok az elmúlt években igyekeznek visszafogni rohamosan emelkedő egészségügyi kiadásaikat, s az első lépések épp a gyógyszerköltések lefaragására irányultak. Nem véletlen, hogy 5 százalékra esett vissza a növekedési ütem tavaly az Egyesült Államokban (igaz, 315 milliárdos piacával a világ meghatározó fogyasztója), illetve Nyugat-Európában és Japánban is.

A gyógyszergyártókat kárpótolhatják a feltörekvő államok, ahol az egy főre jutó gyógyszerfogyasztás jelenleg töredéke (1-2 százaléka) a fejlett országokénak, s ennek megfelelően rohamosan bővül a fogyasztás. Kínában például 25 százalékot meghaladó volt a gyarapodás, de két számjegyű emelkedést mértek Indiában, Dél-Amerikában és a FÁK-államokban is.

A fejlett országok spórolása a forgalomnövekedés lassulása mellett fokozza az utángyártott termékek versenyét. Ez pedig a generikus gyártók malmára hajthatja a vizet, s forgalmuk – így persze eredményeik – gyors ütemben nőhetnek. Becslések szerint a fejlett államokban a jövőben egyértelműen a generikusok szegmense lesz a bővülés motorja: Európában például a következő hat évben közel duplájára nőhet e termékek forgalma.

Mindeközben az originális szereket előállító vállalatok veszthetnek a pozícióikból, mivel 2010-ig minden esztendőben 16-20 milliárd dollárnyi forgalmat realizáló készítmény szabadalma fut ki, ezt követően pedig az adott eredeti szerből realizált árbevétel a korábbi 10-20 százalékára eshet.

Nem biztos, hogy rövid távra long pozíciókat kell felvenni a két magyar gyógyszergyártó papírjait illetően, mert egyre alulértékeltebbé válnak ezen hazai részvények, így inkább csak hosszú távon hozhatnak komoly nyereséget. Ezt indokolja az erős forint rendkívül negatív hatása és a piac elképesztő visszaesése. Tavaly már csak 491,5 milliárd forint értékben adtak el patikaszereket Magyarországon, ez 5 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A visszaesés annak fényében különösen nagy, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt hat évben átlagban 15 százalék fölötti ütemben nőtt a fogyasztás. Iparági szereplők úgy vélik, a piac zsugorodása nem lesz tartós, s ha 2008-ban csökken is a fogyasztás, a következő években egészséges – bár a korábbinál lassabb – növekedési pályára áll a piac.

A teljes cikk a manager magazin szeptemberi számában olvasható

egészségügyi kiadások gyógyszer gyógyszerpiac gyógyszergyártók
Kapcsolódó cikkek