Bár az utóbbi időben több közigazgatásban dolgozó kényszerült munkát keresni a versenyszférában, vannak olyanok is, akik önként keresik a váltás lehetőségét. Két olyan szakembert mutatunk be, akik a kihívás miatt cserélték fel a közigazgatást a versenyszféráért – vagy épp fordítva –, s beilleszkedésüket coaching is segítette. Tatai Laura is évekig sikeresen tevékenykedett a for-profit szektorban, majd tapasztalatait és szakmai tudását a közszférában kívánta hasznosítani. Több nagy nemzetközi banknál is dolgozott, majd nemrég kinevezték a Magyar Közlöny Kiadó Zrt. oktatásért és képzésért felelős vezetőjévé. „Azon szerencsések közé tartozom, akiknek volt személyes üzleti trénere, ez sokat segített a váltásban” – emelte ki.
A puding próbája az evés, és ez a coachingra is igaz. Egyszerűen ki kell próbálni egy találkozó erejéig, mit tud nyújtani egy edző. Az első alkalom általában ingyenes, így elegendő információ birtokában dönthet a vezető. A kedvező változásokat mindenki megérzi majd, a kollektíva éppúgy, mint a család, a főnök, de legfőképpen mi magunk, amikor végre a munka után nyugodtabban és korábban indulunk haza; amikor elég csak aláírni – és nem nekünk újraírni – az előterjesztést, beszámolót; vagy amikor anyagi erőforrások hiányában is tudjuk motiválni a kollégákat.
Hatévnyi közigazgatási gyakorlat után igazolt át a versenyszférába Vida Hajnalka. „Korábban a központi közigazgatásban állami támogatásokkal, azon belül is az által társfinanszírozott pályázatokkal foglalkoztam, most a Deloitte Zrt.-nél is ezt a feladatot kaptam; különbség mégis van: most a vállalatok, vagyis a gyakorlat oldaláról szemlélem, menedzselem a dolgokat” – emelte ki lapunknak az üzletág-igazgató. A váltás már egy éve történt, ő mégis csak mostanra meri kimondani: nagyjából megszokta az új helyzetet, a nemzetközi könyvvizsgáló és adótanácsadó cég elvárásait, gondolkodásmódját. „A munkatársaim zömével mostanra sikerült elfeledtetnem azt a bizonytalanságot, amellyel a versenyszféra a közigazgatásból jövőket – így engem is – fogadja” – emelte ki. Hozzátette: az első időszakban ő is szembesült azzal, hogy sokan nem tudják pontosan, milyen keményen is dolgoznak a vezető köztisztviselők. „Mégis úgy érzem, a teljesítményemmel, az elszántságommal sikerült bebizonyítanom, nem minden (ex)köztisztviselőre igaz a »fél 5-kor kiesik a kezéből a toll, és ezért biztosan kiborul egy kis túlórától« típusú hozzáállás.” A coaching épp ilyen, a beilleszkedést segítő helyzeteket is képes támogatni.
Az International Coach Federation magyar tagozatának tapasztalata szerint: Magyarországon (ellentétben az USA-val, Nyugat-Európával) a coaching a közszférában kevésbé ismert, ott a vezetők fejlesztésére a tréninget használják mint megoldást. Az új elvárások ebben a szektorban is komoly feladatok elé állítják a szakembereket, akiknek a képzésük során az elsajátított kompetenciák mellett nagy szükségük lenne arra, hogy ismerjék a stresszkezelés, a motiválás eszközeit, az időgazdálkodás fontosságát. VG

Kihívás

Az átalakuló közigazgatási rendszer sok, eddig ismeretlen feladattal szembesíti a vezetőket, például a közigazgatás korszerű HR-menedzsmentje, az éves teljesítményértékelések, a dolgozók motiválása. Ez csak pár kihívás, amelyre a vezetők eddig a tapasztalataikból meríthették.