BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább zuhan a panel értéke

A központi elhelyezkedésű, jó beosztású, befektetésnek vonzó lakások ára reálértékben is emelkedhet, ugyanakkor az energetikailag nem felújított, nagy alapterületű, a hetvenes években épült paneleké akár 7-8 százalékkal is csökkenhet. Ez szűrhető le az Otthon Centrum (OC) és a Duna House (DH) minap közétett elemzéseiből. Szakértők szerint rövid távon még nem az energetikai korszerűség, hanem továbbra is az ár a meghatározó, de a különböző tanúsítványok kötelezővé válása az előbbi szempontnak kedveznek.

„A használt lakások piacán az év eleji nyugodt kezdés után a második negyedév látványos visszaesést hozott. Éves szinten 5–10 százalék közötti keresletmérséklődésre számítunk 2008-ban. A vevői és eladói hajlandóság visszaesését jelzi a 2008. nyári, országos, 4000 fő megkérdezésével készített felmérésünk, amely szerint a megkérdezettek mindössze 2,7 százaléka tervez lakásvásárlást a következő egy évben (ez 2007-ben 9,3 százalék volt), míg eladást 3,2 százalék (ez 7 százalékon állt egy évvel ezelőtt)” – emlékeztetett Valkó Dávid, az OC vezető elemzője.

Noha a DH tapasztalatai szerint nagy az érdeklődés a panelprogramban részt vett házak iránt – hiszen ez egyrészt alacsonyabb rezsiszámlákat, jobb életminőséget jelent, másrészt jól mutatja, hogy a háznak vannak tartalékai, és össze tudnak fogni a lakók –, sokkal többet nem hajlandó fizetni a piac az ilyen típusú lakásokért, általában 5-10 százalék az a felár, amelyet el lehet kérni egy ilyen épületben található otthonért. Ennél többet csak akkor, ha tényleg igazi luxuspanellakásról van szó, ezek esetében olykor már a 300 ezer forintot is súrolhatja a négyzetméterár – vélte Murányi Ákos vezető elemző.

Az árak fővárosszerte széles sávban szóródnak (jellemzően 150–260 ezer forint között), attól pedig nem kell félni, hogy bárki lemarad: a legváltozatosabb, még a 70-es években beépített elemeket tartalmazó lakásoktól kezdve a létező összes extrával ellátott belső kialakításúakig minden igényt lefed a fővárosi panelkínálat. Aki viszont befektetési szempontból gondolkodik panellakáson, nagyon fontolja meg: az árak régóta viszonylag egy helyben toporognak, és az energiaár-emelések miatt egyáltalán nem biztos, hogy a bérlők tolonganak majd a lakásért.

Bár korábban több felmérés is kimutatta, sokan nagyon szívesen elmenekülnének a panelből, a kereslet egyáltalán nem szűnt meg, ugyanis a kevés tőkével rendelkezők számára gyakorlatilag a lakótelepi lakás megvásárlása lehet az egyetlen megoldás – a későbbi értékesíthetőség szempontjából azonban egyál-talán nem mindegy, hogy a város melyik részén vásárolnak. Léteznek ugyanis „divatlakótelepek”. Ilyen például a már sokszor emlegetett Pók utca, valamint a budai oldalon maradva Gazdagrét, a pesti oldalon pedig a Kárpát utca és környéke, és vannak alig-alig keresett paneles környékek, mint például a Havanna lakótelep.

Moskovits Pál, az OC ügyvezető igazgatója úgy vélte: az euró bevezetése erős lökést adhat az áraknak mind a használt, mind az új építésű lakásoknál. Becslése szerint tíz éven belül akár megkétszereződhetnek a mostani árak, az euró az egész árviszonyrendszert átalakítja. Meglátása szerint, ahogy fehéredik az ágazat, tovább nőnek majd a kivitelezési költségek, az építőanyagok pedig egyre drágulnak. A fejlesztők ugyanis szinte az egész növekményt kénytelenek lesznek áthárítani a vevőkre.

Az OC szerint az elmúlt egy évben eladott lakásoknál a tulajdonosok 52 százaléka adott megbízást ingatlanközvetítőnek, s 41 százalékban a társaság el is adta a lakást. Ehhez az átlagos teljesítményhez képest a hálózatba szerveződő ingatlanirodák hatékonysága jellemzően nagyobb az egy egységből álló kis cégekénél.

Tipikus piaci magatartás, hogy a tulajdonos elsőként maga próbálja meg eladni a lakását, de néhány hetes sikertelen próbálkozás után ingatlanközvetítőhöz fordul. Érdekes, hogy vidéken magasabb az ingatlanos cégek elfogadottsága, bár emögött valószínűleg piaci sajátosságok, nem pedig emberi tényezők állnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.