Hogyan érintik az árfolyamváltozások?
Bor József. A Raabersped Kft. ügyvezető igazgatója. Nehézség „Társaságunk – mint nemzetközi szállítmányozással foglalkozó cég – bejövő számlái túlnyomó többségét euróban kapja, de a hatályos pénzügyi szabályok szerint forintban könyveli el. Önmagában azonban az erős forint sem okozott még veszteséget, mert ajánlatainkat is euróban tesszük. A problémát az árfolyam-alakulás módja jelenti. Ha a forint erős, és ezt az árfolyamot ingadozás nélkül képes hosszabb ideig tartani, akkor konszolidált a helyzet, és nagyobb veszteséget még nem kell elszenvednünk, mert bejövő és kimenő számláinkat közel azonos árfolyamon könyveljük el. Ez azonban »laboratóriumi« állapot, a valóságban, amíg nem tartozunk az eurózónához, napi árfolyam-ingadozással kell számolnunk. Ha a forinterősödés tendencia, a cég folyamatosan árfolyamveszteséget kénytelen elkönyvelni, mert a Raaberspednek előbb kell a számlákat a szállítóinál kiegyenlíteni, és nagyobb forintösszeget könyvel el kiadásként, később kapja meg ügyfeleitől a számlák ellenértékét, s kisebb forintösszeget könyvel el bevételként. A szállítóktól kapott fizetési határidők ugyanis általában rövidebbek, mint az ügyfeleknek adottak. Számunkra ez jelenti a valós nehézséget.”
Horváth Rudolf. A Horváth Rudolf Intertransport Kft. ügyvezető-tulajdonosa. Közvetetten. „A hektikusan mozgó, tendenciózusan gyengülő forint az árbevételi oldalt pozitívan érinti, mivel bevételeink nagy része euróban realizálódik. Árbevétel-költség struktúránk olyan, hogy az euró/forint árfolyam elvileg nincs hatással a társaság eredményességére. Természetesen az üzemanyagpiacon tapasztalható árváltozások ezt a jelenleg fennálló egyensúlyi helyzetet felboríthatják. Mivel üzemanyag-beszállítóinkat is euróban fizetjük, a gyengülő hazai deviza növelné ugyan a költségeinket, de a piacon tapasztalható árcsökkenés kompenzálja azt. A hektikusan változó forintárfolyam nehézzé teszi a tarifakalkulációt, és hosszabb távon korlátozhatja a banki finanszírozást devizabázison, amely a jármű-finanszírozás területén eddig jellemző volt (az itt megszokott két-három éves futamidő most beláthatatlan időhorizontnak tűnik banki és vállalkozói szemszögből is). Szerintem – figyelembe véve a társaság meghatározó multinacionális partnereit – a céget közvetett módon érinti a gyengülő forint, mivel az ösztönözheti az exportot, így újból növelheti a termelési volument, és az többlet logisztikai feladatokat indukálhat.”
Karmazin György. A BI-KA Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa. Értéknövelés. „Több hazai kis- és közepes vállalkozáshoz hasonlóan társaságunkat is rendkívül hátrányosan érinti a forint és a gázolaj árának kiszámíthatatlan változása. Az árfolyamok jelentős ingadozása és előre nem látható volta, a pénzpiaci világválság kedvezőtlen és kiszámíthatatlan hatásai miatt csak nagyon átgondolt döntéseket lehet meghozni. A jövőbeli beruházások során igénybe vett hitelek lehívása nehézkesebbé válhat, növekvő adminisztrációs terhet okozhat, jelentősebb önerőt fognak kérni a finanszírozók, mint eddig, illetve a kamatok százalékos értéke is nő. A kőolaj világpiaci árának csökkenésétől további gázolajár-mérséklődést várnak a fuvarozó-szállítmányozó cégek. A forint további gyengülése növeli ugyan az euróalapon kötött üzletek után járó bevételeket, de jelentősen befolyásolhatja az importáruk volumenét. A behozatalok elmaradása pedig kedvezőtlenül befolyásolhatja a fuvarozók optimális kihasználtságát. A hektikusan változó és kiszámíthatatlan gazdasági hatások ellenére az első félévi eredményeink biztatók, ez többek között az értéknövelő logisztikai szolgáltatásaink aránya növekedésének köszönhető.”
Szabó Zoltán. A Ghibli Kft. ügyvezetője. Kiszervezés. „A gázolajár robbanásszerű emelkedése jelentős költségnövekedést, a forint erősödése pedig elviselhetetlen bevételkiesést okozott a díjaikat euróalapon kalkuláló logisztikai cégeknek. E két, egymást erősítő negatív hatás miatt a vállalatok nagy része az első nyolc hónapot veszteséggel zárta. Sok, nemzetközi fuvarozással foglalkozó társaság kamionokat adott el, vagy bezárt. A teherautók számának a csökkenése némi díjemelkedést hozott a piacon, ezt azonban a szállítmányozó cégek csak kismértékben tudták érvényesíteni az éves szerződéseik miatt. A forint erősödése az exportőröket is sújtotta, a fuvarozók így költségnövekedésüket csak az ebből profitáló importőrökre terhelhették volna. A díjemelést kérő fuvarozók hatására a megbízók a szállítmányozók versenyeztetésébe kezdtek. Az ajánlatkérések száma ebben az időszakban megduplázódott, ez az ügyfelek vándorlásának előjele volt. Most az árfolyam óriási ingadozása, a keresletek előrevetített csökkenése a termelés visszafogására, kiadásaik további mérséklésére, az állandó költségek változóvá alakítására kényszeríti a cégeket. Ez a logisztikai vállalati funkciók további kiszervezési hullámát hozhatja.”
Wáberer György. A Waberer’s Holding elnök-vezérigazgatója. Euró. „Mindenki számára nagyon rossz, hogy kiszámíthatatlan a forint árfolyama. Nagyon nehéz így tervezni, működtetni a cégeket, pláne azokat, amelyek döntően külkereskedelemmel foglalkoznak. Az árfolyam változása az egyik pillanatban nyereségessé, a másikban veszteségessé teheti a vállalkozást, de mindenképpen kiszámíthatatlanságot sugároz. Ebben az évben 230 forint alatt és 280 forint felett is járt az euró, ez mintegy 15 százalékos ingadozást jelent. Az euró bevezetésének – ez a nemzeti csúcson is felmerült – mindenképpen az elsők között kell szerepelnie az ország kockázatának csökkentése szempontjából. A gyenge forint az exportáló, az erős az importáló cégeknek kedvez. A csoportunknak az a jó, ha gyenge a forint, mivel tevékenységük nagy része exportra irányul, és euróban történik az elszámolás. Minél gyengébb a hazai fizetőeszköz, annál több forintot kapunk az euróért. Júliusban viszont az erős forint infarktus közeli állapotot okozott. A kiszámíthatóság százszor jobb lenne. Az erős forint miatt népszerűtlen intézkedéseket is kellett hozzunk, sokkal takarékosabb gazdálkodásra álltunk át. Ahogy egy magáncégben, úgy a költségvetésben is vannak tartalékok.”


