BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan érintik az árfolyamváltozások?

Bor József. A Raabersped Kft. ügyvezető igazgatója. Nehézség „Társaságunk – mint nemzetközi szállítmányozással foglalkozó cég – bejövő számlái túlnyomó többségét euróban kapja, de a hatályos pénzügyi szabályok szerint forintban könyveli el. Önmagában azonban az erős forint sem okozott még veszteséget, mert ajánlatainkat is euróban tesszük. A problémát az árfolyam-alakulás módja jelenti. Ha a forint erős, és ezt az árfolyamot ingadozás nélkül képes hosszabb ideig tartani, akkor konszolidált a helyzet, és nagyobb veszteséget még nem kell elszenvednünk, mert bejövő és kimenő számláinkat közel azonos árfolyamon könyveljük el. Ez azonban »laboratóriumi« állapot, a valóságban, amíg nem tartozunk az eurózónához, napi árfolyam-ingadozással kell számolnunk. Ha a forinterősödés tendencia, a cég folyamatosan árfolyamveszteséget kénytelen elkönyvelni, mert a Raaberspednek előbb kell a számlákat a szállítóinál kiegyenlíteni, és nagyobb forintösszeget könyvel el kiadásként, később kapja meg ügyfeleitől a számlák ellenértékét, s kisebb forintösszeget könyvel el bevételként. A szállítóktól kapott fizetési határidők ugyanis általában rövidebbek, mint az ügyfeleknek adottak. Számunkra ez jelenti a valós nehézséget.”

Horváth Rudolf. A Horváth Rudolf Intertransport Kft. ügyvezető-tulajdonosa. Közvetetten. „A hektikusan mozgó, tendenciózusan gyengülő forint az árbevételi oldalt pozitívan érinti, mivel bevételeink nagy része euróban realizálódik. Árbevétel-költség struktúránk olyan, hogy az euró/forint árfolyam elvileg nincs hatással a társaság eredményességére. Természetesen az üzemanyagpiacon tapasztalható árváltozások ezt a jelenleg fennálló egyensúlyi helyzetet felboríthatják. Mivel üzemanyag-beszállítóinkat is euróban fizetjük, a gyengülő hazai deviza növelné ugyan a költségeinket, de a piacon tapasztalható árcsökkenés kompenzálja azt. A hektikusan változó forintárfolyam nehézzé teszi a tarifakalkulációt, és hosszabb távon korlátozhatja a banki finanszírozást devizabázison, amely a jármű-finanszírozás területén eddig jellemző volt (az itt megszokott két-három éves futamidő most beláthatatlan időhorizontnak tűnik banki és vállalkozói szemszögből is). Szerintem – figyelembe véve a társaság meghatározó multinacionális partnereit – a céget közvetett módon érinti a gyengülő forint, mivel az ösztönözheti az exportot, így újból növelheti a termelési volument, és az többlet logisztikai feladatokat indukálhat.”

Karmazin György. A BI-KA Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa. Értéknövelés. „Több hazai kis- és közepes vállalkozáshoz hasonlóan társaságunkat is rendkívül hátrányosan érinti a forint és a gázolaj árának kiszámíthatatlan változása. Az árfolyamok jelentős ingadozása és előre nem látható volta, a pénzpiaci világválság kedvezőtlen és kiszámíthatatlan hatásai miatt csak nagyon átgondolt döntéseket lehet meghozni. A jövőbeli beruházások során igénybe vett hitelek lehívása nehézkesebbé válhat, növekvő adminisztrációs terhet okozhat, jelentősebb önerőt fognak kérni a finanszírozók, mint eddig, illetve a kamatok százalékos értéke is nő. A kőolaj világpiaci árának csökkenésétől további gázolajár-mérséklődést várnak a fuvarozó-szállítmányozó cégek. A forint további gyengülése növeli ugyan az euróalapon kötött üzletek után járó bevételeket, de jelentősen befolyásolhatja az importáruk volumenét. A behozatalok elmaradása pedig kedvezőtlenül befolyásolhatja a fuvarozók optimális kihasználtságát. A hektikusan változó és kiszámíthatatlan gazdasági hatások ellenére az első félévi eredményeink biztatók, ez többek között az értéknövelő logisztikai szolgáltatásaink aránya növekedésének köszönhető.”

Szabó Zoltán. A Ghibli Kft. ügyvezetője. Kiszervezés. „A gázolajár robbanásszerű emelkedése jelentős költségnövekedést, a forint erősödése pedig elviselhetetlen bevételkiesést okozott a díjaikat euróalapon kalkuláló logisztikai cégeknek. E két, egymást erősítő negatív hatás miatt a vállalatok nagy része az első nyolc hónapot veszteséggel zárta. Sok, nemzetközi fuvarozással foglalkozó társaság kamionokat adott el, vagy bezárt. A teherautók számának a csökkenése némi díjemelkedést hozott a piacon, ezt azonban a szállítmányozó cégek csak kismértékben tudták érvényesíteni az éves szerződéseik miatt. A forint erősödése az exportőröket is sújtotta, a fuvarozók így költségnövekedésüket csak az ebből profitáló importőrökre terhelhették volna. A díjemelést kérő fuvarozók hatására a megbízók a szállítmányozók versenyeztetésébe kezdtek. Az ajánlatkérések száma ebben az időszakban megduplázódott, ez az ügyfelek vándorlásának előjele volt. Most az árfolyam óriási ingadozása, a keresletek előrevetített csökkenése a termelés visszafogására, kiadásaik további mérséklésére, az állandó költségek változóvá alakítására kényszeríti a cégeket. Ez a logisztikai vállalati funkciók további kiszervezési hullámát hozhatja.”

Wáberer György. A Waberer’s Holding elnök-vezérigazgatója. Euró. „Mindenki számára nagyon rossz, hogy kiszámíthatatlan a forint árfolyama. Nagyon nehéz így tervezni, működtetni a cégeket, pláne azokat, amelyek döntően külkereskedelemmel foglalkoznak. Az árfolyam változása az egyik pillanatban nyereségessé, a másikban veszteségessé teheti a vállalkozást, de mindenképpen kiszámíthatatlanságot sugároz. Ebben az évben 230 forint alatt és 280 forint felett is járt az euró, ez mintegy 15 százalékos ingadozást jelent. Az euró bevezetésének – ez a nemzeti csúcson is felmerült – mindenképpen az elsők között kell szerepelnie az ország kockázatának csökkentése szempontjából. A gyenge forint az exportáló, az erős az importáló cégeknek kedvez. A csoportunknak az a jó, ha gyenge a forint, mivel tevékenységük nagy része exportra irányul, és euróban történik az elszámolás. Minél gyengébb a hazai fizetőeszköz, annál több forintot kapunk az euróért. Júliusban viszont az erős forint infarktus közeli állapotot okozott. A kiszámíthatóság százszor jobb lenne. Az erős forint miatt népszerűtlen intézkedéseket is kellett hozzunk, sokkal takarékosabb gazdálkodásra álltunk át. Ahogy egy magáncégben, úgy a költségvetésben is vannak tartalékok.”






Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.