Inkább csődöljön be a General Motors! - Mondják a szakértők
A General Motors tőkéje rendkívül gyorsan apad, Washingtonban pedig egyre inkább formálódik az óriáscégnek nyújtandó segélycsomag. Egyes szakértők szerint azonban nem feltétlenül az állami segítség javít a leginkább a GM állapotán. Mint mondják, a tőkeinjekció csak elhalasztja azokat a racionalizálási lépéseket, amelyek a vállalatnak később mindenképpen meg kell tennie – írja a New York Times.
Bár a GM munkaszerződése a csőd esetén megszűnhetnek, összetűzést kiváltva a szakszervezetek körében, de a vállalat információi szerint a nyugdíjas dolgozóknak fizetendő javadalmazások fedezete biztosított. Ráadásul a részvényesek már így is elveszítették annak a tőkének a nagy részét, amelyet eltűntetne a csődeljárás ( a GM részvényei az elmúlt évben 90. 5 százalékot veszítettek értékükből.)
"Hadd döntsenek a piaci játékszabályokat" – tanácsolja a Dartmouth-i Tuck School of Business dékán helyettese. Matthew J. Slaughter szerint a lényeg, hogy a dolgozó és az érintett társadalmi csoportok megfelelő védelmet kapjanak a csődeljárás esetén.
Hasonló véleményen van a Pershing Square Capital elemzője is, aki egy a PBS-nek adott interjúban kijelentette: nem az a megoldás, hogy további kölcsönöket adnak a GM-nek.
Mereven ellenzi azonban az ötletet a cég vezérigazgatója, aki szerint a General Motors csődjének komoly következményei lennének, amelyek más területekre is kihatnának. Rick Wagoner kijelentette: mindent elkövetnek a csőd elkerülése érdekében.
Ugyanakkor a kormányzati hitel is segítséget jelenthet, mivel a cégnek szigorú feltételeket kell teljesítenie ahhoz, hogy részesüljön az állami támogatásból. Optimista elemzők szerint ez tehát végső soron a csődhöz hasonló újra strukturáláshoz vezethet, elkerülve a csőddel járó megszégyenülést.
A csőd mérlegelésekor emellett figyelembe kell venni azt is, milyen hatással lehet a hír a GM ügyfeleire. A CNW Marketing tavaly nyáron hatezer fogyasztót kérdezett meg, akiknek nyolcvan százaléka azt mondta: márkát váltana, ha a GM vagy a Ford csődöt jelentene. A képet tovább árnyalja, hogy más ágazatok képviselői nehezményezhetik, hogy a kormányzat az autóipari vállalatok dolgozóit jobban védi.
Ehhez hozzájárul az is, hogy a szektor szakszervezete már kilátásba helyezte a sztrájkot, ha a GM megszüntetné munkaszerződéseit. És ha ez nem elég: a csődeljárás veszélybe sodorhatná azt a 100 milliárd dolláros egészségügyi alapot, amely többek között a GM munkatársait szolgálja.
A Case Western Reserve szakértője szerint még mindig jobb lenne egy év múlva csődöt jelenteni, mint most. A GM 55 telephelyen óriási tömegeket foglalkoztat, ezért a csőd társadalmi hatásai katasztrofálisak lehetnek. Még ha nem is nyereséges, a cég sok állást teremt – szögezte le Helper professzor.


