Az újautó piacon azonban más törvényszerűségek uralkodnak. A fogyasztói ár alapja a gyár szállítói ára, a helyi költségvetési teher, valamint a kereskedő árrése. A gyárak azonban minden országba más-más áron szállítanak. Ha magas a helyi adószint - mint Magyarország és Dánia esetében - a gyári ár alacsonyabb, hogy versenyképes maradjon a termék a helyi piacon. Ám ha az adó csökken, rögtön emelkedik a gyári ár.
A márkakereskedők egyhangúan azt mondják, hogy ne akarjunk úgy járni, mint Románia, amely tavaly eltörölte a regisztrációs adót, és most úgy néz ki: Európa roncstemetőjévé válik az ország.
Az új kocsik forgalma pedig egy év alatt 315 ezerről 258 ezerre esett, pedig ott nincs is megszorító csomag. Nem is csoda, hogy a Dacia autógyár komoly bajba került. Másrészt az sem mellékes - mondják - ha tovább könnyítenénk a használtkocsi importot, a pénz a külföldi kereskedők zsebébe vándorolna, míg a hazaiak a legnagyobb nehézségek árán tudják törleszteni beruházási hiteleiket.
Részletek a hétfői Világgazdaságban