Cégvilág

Kirázza a magyart a hideg a celebekért!

A lapolvasási szokásokat illetően a 2008-as év egyik fő jellemzője, hogy jelentősebb eltérés tapasztalható a fiatalok és az idősebb korosztály sajtófogyasztási szokásait illetően. A Nemzeti Médiaanalízisben mért lapok olvasótáborainak nagyságára az elmúlt évben továbbra is jellemző volt a polarizálódás a több viszonylag alacsonyabb számú, illetve néhány domináns lapcím között. Az olvasottságoknak a legutóbbi időszakban vett alakulását tekintve ugyanakkor elmondható, hogy a korábbi években megfigyelt polarizáció lelassult. A tematika szerinti bontás alapján az egyes kategóriák népszerűsége a korábbi évekhez hasonló erőviszonyokat mutat. A napilapok teljes olvasótábora a korábbi években megfigyelt azon trendhez is illeszkedik, amely szerint némi csökkenés mellett a parlamenti és önkormányzati választások évében növekedés figyelhető meg. Létezik a lapolvasóknak egy stabil csoportja, akik az átlagosnál nagyobb gyakorisággal olvasnak különféle újságokat, magazinokat - derül ki a Business Superbrands-díjas Szonda Ipsos és GfK közös kutatásából, a Nemzeti Médiaanalízisből.

A lapolvasási szokásokat illetően a 2008-as év egyik fő jellemzője, hogy jelentősebb eltérés tapasztalható a fiatalok és az idősebb korosztály sajtófogyasztási szokásait illetően. A fiatalok körében a hirdetési lapok után a sztármagazinok és az általános női lapok a legnépszerűbbek. Az országos közéleti napilapok olvasása a körükben kevésbé népszerű, azonban a programajánlók rendszeres olvasása 28%-ukra jellemző. Az olyan speciálisabb, téma-specifikus lapok, mint például az autós lapok, női és férfi életmód magazinok, sportlapok, számítástechnikai magazinok olvasása elterjedtebb a 18-29 évesek körében, míg ezek az idősebbek esetében kevésbé népszerűek.
 
A Médiaanalízisben mért lapok olvasótáborainak nagyságára az elmúlt évben továbbra is jellemző volt a polarizálódás a több viszonylag alacsonyabb számú, illetve néhány domináns lapcím között. A megelőző évben a százötvenezres értékhatár alatt a lapok háromötödének olvasótábora volt található, addigra ez az arány 2008-ra csak minimálisan csökkent, 58%-ra. Ugyanezek a sajtótermékek az összes mért lap tekintetében együttesen elért össz-olvasói szám mindössze ötödéért felelősek. A másik oldalról viszont a legnagyobb olvasottságú 10 cím adja a megjelenésenkénti össz-olvasói kontaktusszám több mint harmadát.
 
Az olvasottságoknak a legutóbbi időszakban vett alakulását tekintve ugyanakkor elmondható, hogy a korábbi években megfigyelt polarizáció lelassult. A középmezőnyből már nem az alsóbb kategóriák felé mozdultak el lapok, a változások bekövetkezett iránya már kevéssé függ a lap olvasótáborának méretétől, egyaránt érintve vannak a kisebb, illetve nagyobb közönséggel rendelkező lapok.


 
A tematika szerinti bontás alapján az egyes kategóriák népszerűsége a korábbi évekhez hasonló erőviszonyokat mutat. A legkedveltebb kategóriáknak az általános női lapok, a sztármagazinok, a megyei/helyi napilapok és az önállóan terjesztett tévémagazinok, illetve speciális szegmensként a hirdetési újságok számítanak. Ezekben a kategóriákban az olvasóközönség nagysága meghaladja a hárommillió főt.
 
A napilapok teljes olvasótábora a korábbi években megfigyelt azon trendhez is illeszkedik, amely szerint némi csökkenés mellett a parlamenti és önkormányzati választások évében növekedés figyelhető meg. Ez az általános hipotézis a legutóbbi választási időszakot tekintve is megállja a helyét: a 2006-os kis mértékű növekedést követően 2007-ben minimális, 2008-ban valamivel nagyobb volumenű visszaesés tapasztalható.
 
A hetilapok összesített olvasottságát tekintve azt láthatjuk, hogy a 2007-es év tendenciája érvényesült, azaz a megelőző évhez képest 2008-ban is kissé mérséklődött a hetilapok olvasottsága a 15 vagy annál idősebb hazai lakosság esetében. A tíz legolvasottabb hetilap táborában már kevésbé mutatkozott meg változás, ugyanaz a tíz lap szerepel jelenleg is a legnépszerűbbek listáján.
 
A hetilapokhoz hasonlóan a havilapok piacán is viszonylagos állandóság érvényesül annak tekintetében, mely lapok szerepelnek évről évre a TOP 10-ben. A havilapok összesített olvasottsága alapján azt láthatjuk, hogy a 2008-as évben jelentősebb visszaesés volt tapasztalható a korábbi évekhez képest. Ez a csökkenő tendencia érvényesült minden piacvezető havilap esetében is.
 
A bemutatott tendenciák mellett azonban létezik a lapolvasóknak egy stabil csoportja, akik az átlagosnál nagyobb gyakorisággal olvasnak különféle újságokat, magazinokat. Összesen 1,1 millió olyan olvasó van a nyolc és fél millió 14 évesnél idősebb magyarországi lakosból, akik legalább 5 különböző lap rendszeres olvasói, legalább a megjelenő lapszámok kétharmadát olvassák.
A tipikus, intenzív lapolvasó magas társadalmi státuszú, magasabb iskolai végzettségű, jellemzően szellemi munkát végző, a 40-60 éves korosztályba tartozó nagyvárosi nő. Mindezek mellett alapvetően nyitott, érdeklődő személyiségek, akik nem vetik meg sem a magas kultúrát, sem a bulvárt, ráadásul igen magas arányban sorolhatóak a véleményvezérek csoportjába.
 
Ennél a társadalmi csoportnál kiemelten jelentkezik a minőségorientáltság, de emellett a költekezés is: a csoportba tartozók 23%-a, azaz közel 260ezer ember tartozik konzervatív, minőségorintált kategóriába, egyharmaduk pedig a költekezők közé. Tehát, a csoport tagjai számára elsőrendű fontosságú az, hogy vásárlásaik során minőségi, egészséges, lehetőleg magyar terméket vásároljanak, ráadásul az általuk keresett minőséget hajlandóak, és képesek is megfizetni.

értelmiség olvasottság lap bulvár női
Kapcsolódó cikkek