Az év végéig akár meg is duplázódhat Európán belül azoknak a repülőgépeknek a száma, amelyeken repülés közben sem lesz tiltott a mobiltelefon vagy a mobilinternet használata, illetve az SMS-esek küldése. A technológia már több éve adott, az egységes uniós szabályozás azonban csak egy éve nyitotta meg jogilag is az „égboltot” a fedélzeti mobilozás előtt.
Egyelőre 27 – európai járatokon üzemelő – repülőgépet szereltek fel az ehhez szükséges technikával, vagyis fedélzeti bázisállomással, amely a kezdeményezett hívást műholdon keresztül köti össze a hívott féllel. A repülés közbeni telefonálás lehetőségét elsősorban az üzleti, illetve a fiatalabb korosztályból kikerülő utasok sürgették, de a fedélzeti mobilozás jó üzleti modell lehet a cégeknek is, ilyen szolgáltatásra eddig két társaság alakult: a genfi székhelyű OnAir és a londoni AeroMobile. Ezek a vállalkozások most igyekeznek minél több légicéggel leszerződni. Eddig három légitársaság, az ír Ryanair, a portugál TAP és a brit Bmi élt ezzel a lehetőséggel, de a rendszert már más cégek is tesztelik.
Az Európai Bizottság a fedélzeti mobilozást két fontos feltételhez kötötte: egyfelől a társaságok találjanak megoldást arra, hogy a többi utast ne zavarja mások telefonálása, legyenek a gépen úgynevezett csendes zónák. Elvárja továbbá, hogy az operátorok ésszerű tarifákat alkalmazzanak. Az eddigi ajánlások alapján hálózati szolgáltatótól függően a mobilhívás percdíja 1,60 eurótól indul, míg az SMS-díja 43 eurócentnél kezdődik. Az első kísérletek azt mutatják, hogy a hívásdíjak akár feleakkorák is lehetnek, mint a repülőgépeken korábban felszerelt vezetékes telefonoké. SGy
- Európán kívül a Qantas, az Emirates, a Malaysian Airlines, a Royal Jordanian, a Wataniya, a Virgin Australia még kísérletezik a technológiával
- Európán kívül a Qantas, az Emirates, a Malaysian Airlines, a Royal Jordanian, a Wataniya, a Virgin Australia még kísérletezik a technológiával-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.