Légi közlekedés. Több mint egymillió ferihegyi utasra számít a Wizz Air diszkont-légitársaság az idén, mintegy 30 százalékkal többre az előző évinél – mondta tegnap Váradi József vezérigazgató. A cég elindulásának ötödik évfordulója alkalmából rendezett összegzésen közölte: a jelentős bővülést az áprilisban üzembe állított harmadik repülőgép teszi lehetővé. A vezető szerint a további itteni növekedést főleg a Budapest Airport még mindig magas díjai, illetve az hátráltatja, hogy a térségben Magyarország szenvedte el a legnagyobb veszteségeket a válság miatt, így a kereslet nem emelkedik olyan ütemben, mint másutt.
Budapestről a nyári időszakban 19 útvonalon közlekednek a magentaszínű repülőgépek. A téli–tavaszi szünet után újraindulnak a nyári járatok Burgaszba, Korfura, Krétára, Rodoszra és Palma de Mallorcára. Itteni vidéki repülőterek egyelőre biztos nem jelennek meg a kínálatban, még berepülőcélpontként sem, ehhez kicsi az országos piac, és nem elég jók a feltételek – mondta.
A SkyEurope csődvédelméről szólva nem nagyon akart részletekbe bonyolódni arról, hogy belép-e helyére a cég Pozsonyban. A szlovák piacot egyébként vonzónak nevezte, és közölte: egyrészt a SkyEurope-pal kapcsolatos fejleményeket, másrészt az ottani versenytársak lehetséges lépéseit elemzik, s bármikor készek kihasználni a potenciált. Ez történik például Prágában, ahol a hét végén nyitják meg a 11. bázist, s részben elhalásszák az ottani SkyEurope-utasokat is.
A Wizz Air a 2004-es megalakulása óta folyamatosan növelte utasainak számát és a felkínált kapacitást, miközben mindvégig alacsonyan tartotta költségeit és bővítette hálózatát, bázisainak számát és szolgáltatási körét – fűzte hozzá, utalva arra, hogy mindaddig, amíg az ír Ryanairt kivéve a többi versenytársnál 20-35 százalékkal alacsonyabb ez a költségszint, megmarad a versenyelőny.
Meglátása szerint a diszkont-légitársaságok többsége ugyanúgy haszonélvezője az általános és a légiközlekedési válságnak, mint a 2001-es merényletek utáni időszakban. A hagyományos légitársaságoktól az utasok jelentős része átpártol a fapadosokhoz, amelyek rugalmasabban reagálnak a piac rezdüléseire, és egy különösen árérzékeny időszakban ez döntő lehet.
A Wizz Air pénzügyi helyzetéről semmi konkrétumot nem mondott, és – újságírói kérdésre válaszolva – nem tartotta időszerűnek az esetleges tőzsdei megjelenést. „Mi csak lehetőségként és nem kényszernek tekintjük a tőkebevonásnak ezt a módját. A napi likviditás megoldott, nem igényelünk új tőkét. Ám nem zárom ki, hogy később sor kerül a tőzsdei bevezetésre” – mondta a vezérigazgató.
A vállalat mára a közép- és kelet-európai régió legnagyobb légitársaságává vált az utasok számát tekintve. Egyebek között megelőzött több hagyományos céget (Malév, LOT, CSA), és lehagyta a fapados versenytársait, amelyeknek egy része el is tűnt a piacról vagy eltűnőben van (Centralwings, SkyEurope). Az idén várhatóan 7,5 millió utast szállít és egyes országokban belföldi forgalmat is lebonyolít. Váradi szerint a lefedetlen piacok közül a volt jugoszláv tagköztársaságok, Törökország és Ukrajna a legfontosabb, de térképükön ott van Oroszország is, ugyanakkor az még nagyon túlszabályozott, bürokratikus piac. MN
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.