BUX 42,733.39
-2.96%
BUMIX 3,743.44
-0.90%
CETOP20 1,841.99
-0.52%
OTP 8,918
-4.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.00%
+0.99%
ZWACK 17,300
-0.57%
0.00%
ANY 1,545
-2.52%
RABA 1,115
-0.89%
0.00%
-0.63%
0.00%
-0.47%
OPUS 151.8
-0.78%
-1.00%
-0.79%
0.00%
-1.20%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,814
-4.16%
-0.38%
ALTEO 2,780
+0.72%
0.00%
+0.68%
0.00%
+0.85%
-3.23%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.05%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+9.83%
-5.24%
+0.74%
0.00%
+0.39%
NUTEX 10.05
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
+0.29%
0.00%
NAP 1,228
+3.02%
0.00%
+9.12%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Miért mennek Lengyelországba tanulni a Chrysler mérnökei?

A Chrysler alkalmazottai csoportosan zarándokolnak a Fiat lengyelországi üzemébe azért, hogy eltanulják, hogyan működik egy hatékony kisautókat gyártó vállalat.

Amióta a Fiat gyakorlatilag átvette a Chrysler irányítását, az amerikai mérnökök havonta utaznak a lengyelországi Tychy-be. Az üzemben évente mintegy félmillió autó készül el, a Fiat 500 pedig kizárólag erről a futószalagról gördül le. A cél: megtanulni, hogyan lehet kicsi és jól eladható modelleket gyártani – írja a New York Times.

A lengyelországi gyár vezetője örül a népszerűségnek. Zdzislaw Arlet szerint szerencséjük, hogy válság van, most ugyanis mindenki kisautókat szeretne gyártani. Az üzem sikerének egyik titka a rugalmasság: az üzemet működtető robotok könnyen átállíthatóak az igényeknek megfelelően. Ennek is köszönhető, hogy – szemben a riválisokkal – a Tychy Fiat-gyár heti hat napon dolgozik.

A Chrysler számára a Fiattól tanulni, olyan, mintha egy öregedő nehézsúlyú boxoló figyelné meg az ifjú pehelysúlyúakat. Az amerikai cég legkisebb autója, a Dodge Caliber is harmadával nehezebb a Fiat 500-nál, a kínálat nagy részét a S.U.V.-ok és kisteherautók uralják. A Fiat reményei szerint a Chrysler mérnökei Lengyelországban megtanulják, hogyan vezessenek be új szubkompakt autókat az amerikai piacon.

A lengyel gyár vezetője szerint nehéz átállni a kisautók gyártására, kulcskérdés az emberi erőforrás és a robotok megfelelő összehangolása. A Tychy-i telephelyen 5 ezer fő dolgozik, közülük 1 700-at tavaly vettek fel. A 400 ezer négyzetméteren elterülő üzemből 55 másodpercenként gurul ki készen egy új autó. A Chrysler Belvidere III üzeme hasonló méretű, éves kapacitása azonban alig fele a lengyel üzemének.

A lap szerint a Fiat-vezér Marchionne számára nehezebb lesz a Chrysler talpra állítása, mint a Fiat felélesztése, a cég ugyanis bevételeinek 75 százalékát az amerikai piacról szerzi, ahol ráadásul a Ford és a GM is fokozott nyomás alatt tartja.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek