Cégvilág

Összeomlott a reklámpiac - Óriásit buktak a tévék

A kereskedelmi csatornák komoly bevétel kieséssel kénytelenek szembe nézni, a reklámpiac összeomlását követően. Miután a legtöbb vállalat a válság hatására kiadáscsökkentő lépéseket tett, és az online-média egyre jobban előtérbe kerül, jelentős visszaesés következett be a reklám spotok értékesítésében.

15 százalékkal kevesebb reklámbevételre számítanak a vezető amerikai tv társaságok a jövő hónapban kezdődő szezonban. Bár az összes nagyobb tv társaság – ABC, NBC, CBS, Fox, CW – hallgat a pontos adatokról, a hirdetők és az elemzők becslései szerint összesen 7,4 milliárd dollárra tehetnek szert a reklámokból. A visszaesést elsősorban az okozza, hogy a gyengélkedő reklámpiac miatt a csatornák a reklám díjaikat nyolc év óta először csökkenteni kényszerültek. Míg ez az élbolynak számító ABC, CBS és Fox esetében ez 3-4 százalékos mérséklést jelent, a mögöttük negyedik helyen lévő NBC-nél 7 százalékot.

A társaságok viszont arra számítanak, hogy a gazdaság élénkülésével a reklámozók magasabb árat is hajlandóak lesznek megfizetni, így idén kevesebb reklámidőt értékesítenek előre. A legnézettebb tengerentúli cég, a CBS mindössze 65 százalékot kötött le előzetesen, szemben a tavalyi 75-80 százalékkal, és az NBC-nél is hasonló csökkenés tapasztalható. A Fox és az ABC is arról számolt be, hogy több reklámidőt tartanak vissza, arra számítva, hogy magasabb áron tudják majd értékesíteni a közvetlenül a sugárzási időpont előtt eladott reklámhelyeket. A Fox tulajdonos Rupert Murdoch is azt hangoztatta, inkább több helyet tart fenn későbbre, minthogy az árakat csökkentse.

Az időszakra vonatkozó reklám spotok szezon előtti eladásai a General Electric tulajdonában lévő NBC esetében 15-20 százalék közötti visszaesést mutatnak a tavaly elért 1,9 milliárdhoz képest. A CBS-nél 2,1 milliárdos bevétel várható, szemben a korábbi 2,5 milliárdos becsléssel, de elmarad a múlt évihez képest az NBC 1,5 milliárdos és a Fox 1,95 milliárdos bevétele is.

A reklámpiaci pangás az európai tv társaságok bevételén és nyereségén is érezteti hatását. Mind a német ProSiebenSat.1, mind a brit ITV kénytelen volt megnyirbálni a költségvetését, hogy nyereséges tudjon maradni, ami az előbbi esetében éves szinten 200 millió eurós megtakarítást eredményez. A ProSiebenSat.1, ami nézettséget tekintve Európa második legnagyobb tv társasága – az RTL Group mögött – 45,4 millió eurós profitot ért el a második negyedévben, ami 24 százalékos csökkenés a tavalyi adathoz képest. A német cég arra is figyelmeztet, nehéz második félév elé néznek. A piaci környezet továbbra is nehézségekkel teli marad, különösen egy olyan cég számára, ahol a negyedik negyedév kritikus lehet – vélekedik Thomas Ebeling a vállalat vezérigazgatója. Az is hozzá tette, nem lát reális esélyt a piac fellendülésére 2011 előtt.

Az ITV még rosszabb helyzetben van, 70 millió fontos veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni, miután a brit tv reklámok piacán az eddigi legnagyobb, 17 százalékos zuhanás következett be. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt hat hónap során 275 millió font tűnt el a piacról. Ennek ellenére az Egyesült Királyságban már vannak látható jelei, hogy reklámpiac visszaesése mérséklődik.

cbs Fox televízió Murdoch tv reklám ABC NBC General Electric
Kapcsolódó cikkek