A földgáz árát a kereskedelmi szerződésekben egy olyan képlettel határozzák meg, amelyben az egyes országokban az úgynevezett helyettesítő termékek, azaz a földgáz „kiváltására” szolgáló használt energiahordozók szerepelnek, így a tüzelő- és fűtőolaj, esetleg a szén vagy az atomenergia. Magyarországon a beszerzési szerződésekben helyettesítő termékként a fűtő- és a gázolaj szerepel az árképletben, azaz a földgázár mozgása e két termék árának figyelembevételével alakul. Az, hogy Budapesten milyenek lesznek a kőolajtermékek árai, attól függ, miként változnak a mediterrán régió jegyzésárai. Hazánk, valamint a környező országok ugyanis e térségből érhetők el a legkönnyebben, így az E.On Földgáz Trade Zrt. földgázbeszerzési szerződései is a MED árait veszik alapul.
Mára a hosszú távú kontraktusok az európai gázforgalom több mint 90 százalékát lefedik. Emellett az úgynevezett spotpiacoknak a jelentősége is egyre nő. Itt a napi kereslet-kínálat határozza meg az árat egy napra, egy hónapra vagy akár egy évre előre. Hátránya azonban, hogy ezeken a piacokon nem könnyű a kereskedés. Itt ugyanis csak bizonyos gázmennyiségcsomagokat lehet megvásárolni, s nem biztos, hogy azok fedezik a szükséges igényt. Másik hátrányuk, hogy itt nagyon szezonális a földgáz árának alakulása.
Magyarországot csak egy szerény vezeték köti össze a legközelebbi spotpiaccal, Baumgartennel, de ezen a napi 12 millió köbméter kapacitású vezetéken is jelentős részben a hosszú távú szerződések alapján vásárolt földgáz érkezik, így elsősorban az importszerződések árképletei határozzák meg a hazai gázárakat. Azaz nem teljesen, hiszen a másik jelentős tényező a forint-dollár árfolyam, s mivel a gázipar fizetőeszköze hagyományosan a zöldhasú, így az E.On is dollárban vásárolja a gázt minden szállítójától, köztük a Moltól is.
Ennél is jelentősebb tényező azonban a hazai szabályozási környezet, hiszen július 1-jéig a kormány határozta meg a közüzemi nagykereskedelmi árakat, de az állam a liberalizáció után is megőrizte árellenőrzési jogkörét a piac nagy részét lefedő egyetemes szolgáltatói piacon. Mivel a hatóság csak negyedévente vizsgálhatta fölül az árakat, a rendszer nem tudta kezelni a negyedéven belüli – jórészt az árfolyam-ingadozásnak betudható – importárváltozásokat. Ezért hozták létre 2005-ben az importár-korrekciós (IK) tényezőt, amelynek révén az importőr (akkor még Mol-tulajdonú) nagykereskedő visszakaphatta a negyedéven belül elszenvedett veszteségeit. A 2006-os választások közeledtével azonban nemcsak az árfolyam, hanem az árakra nehezedő politikai nyomás miatt is veszteség keletkezett a nagykereskedőnél. A kormányzat rendre elhalasztotta az áremeléseket, vagy csak a szükségesnél alacsonyabb mértékűt hagyott jóvá. Ennek következtében a nagykereskedőnek százmilliárdos vesztesége lett, amelyet egy köbméterenkénti 8 forintos IK-tétel formájában a teljes közüzemi piac fizetett a teljes 2007-es évben egészen 2008 júliusáig. Bár ekkor lett volna esély gázárcsökkentésre (Nyugat-Európában mindenhol mérséklődtek az árak), a „múlt bűnei”, az elhalasztott 2005-ös és 2006-os emelések miatt nem volt mozgástér a csökkentésre. A magas közüzemi áraknak jótékony hatásuk volt: tucatjával léptek ki az ipari nagyfogyasztók a szabadpiacra, maguk mögött hagyva az IK-adósság rájuk eső részét, és így az egyre szűkülő közüzemi piac fizette vissza az IK-t a nagykereskedőnek. 2008 második felében először a növekvő olajárak kezdtek begyűrűzni a hazai gázárba, majd a forint gyengülése mért hatalmas ütést az importárra. Így az IK-elem 2008. októberi eltörlése után fél évig jelentős növekedésnek indult az IK-állomány, pont akkor, amikor a hazai gázértékesítés tetőzött, és az éves forgalom kb. fele gazdát cserélt. A kezelhetetlenné váló veszteség miatt az E.On és a kormány újra tárgyalóasztalhoz ült, de csak júliusra állt vissza az IK-rendelet, ekkor már egy újfajta, az összes piaci szereplőt terhelő díjtétel formájában. Az új elem miatt nem mérséklődhetett a gázár júliusban, de mivel a 16 forintos tétel októbertől 3 forint lesz, így októbertől van mód gázárcsökkentésre.
A tartós gázárcsökkentés útjában azonban számos tényező áll: egyrészt a beszerzési árak ismét emelkedésnek indulnak – iparági források szerint már októbertől mintegy 10 százalékos növekedés valószínűsíthető. Másrészt – és ezúttal nem a nagykereskedő szintjén – az iparág tarifa- és árrésemelést szeretne elérni a Magyar Energia Hivatalnál. Ha megnézzük a szolgáltatók és az elosztók meglehetősen szerény pénzügyi eredményeit, érthető is a dolog, ezenkívül a csökkenő fogyasztás miatt nőnek a cégek fajlagos költségei, ez szintén az árrés növelésének irányába hat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.