BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kormánybiztos: "Le kell cserélni a MÁV egész igazgatóságát"

Összességében 88 milliárd forintnyi hitelt igényel a MÁV; a kölcsönkérelmek akár már október végére a bankok elé kerülhetnek – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a közösségi közlekedés átalakítását irányító Antali Károly kormánybiztos.

„A következő három évben a GDP egy százalékát tervezzük a helyközi közösségi közlekedés költségvetési vetületeként, de ehhez átmenetileg szükség van mintegy 40 milliárdnyi, döntően a MÁV csoport folyó finanszírozására fordítandó külső forrásra” – magyarázta.

A 48 milliárd forint pedig az átalakulás, tehát például a vállalati átszervezések és a jövő év második felétől indítandó racionalizálás ára. Ennek során össze kell vonni a MÁV többtucatnyi leányvállalatát, illetve „csökkenteni kell az igazgatási és a funkcionális szervezetek redundanciáját” – tette hozzá a kormánybiztos.

Az elmúlt években – a GDP arányában – átlagosan 1,3 százalékos volt az állami szerepvállalás a személyszállításban, sokkal magasabb az EU-ban jellemző 0,5–0,8 százaléknál. A 0,3 százalékpontos csökkentés középtávon való elérése érdekében folyamatosan fejleszteni kell a közszolgáltatási rendszert, és el kell készíteni a középtávú üzleti és pénzügyi terveket. Éppen az üzleti terv és az ahhoz kapcsolódó hároméves közszolgáltatási szerződések alapján lehet majd megkeresni a pénzpiac szereplőit.

Heinczinger István vezérigazgató pozíciójára vonatkozó kérdésünkre a kormánybiztos azt válaszolta, hogy le kell cserélni a vasúttársaság egész igazgatóságát. Nem tartható a kettős vezetés: míg egyesek az új projekteken dolgoznak a MÁV-nál, mások ellenérdekeltségükkel lassítják az átalakítást – hangsúlyozta. A 48 milliárdot 2013-tól már maguk az akkorra már versenyképessé váló, egymással összedolgozó vasúti és közúti személyszállító társaságok fizetnék vissza – jelezte a kormánybiztos.

Akkortól a közlekedési infrastruktúra, valamint a szolgáltatás megrendelése országos és regionális rendszerű lesz, a szolgáltató társaságok szerveződése azonban nyitott, bár szintén igazodhat a statisztikai régiókéhoz. Helyenként ésszerű lehet szorosabb busz-vasút társulást létrehozni, vagy egy poolba bevonni az eszközparkot – tette hozzá.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.