Cégvilág

A fiatalok sem marslakók - Komolyan kell venni őket

A lapkiadók egyik fontos stratégiai célja, hogy a fiatalok érdeklődését felkeltsék a hírek, a nyomtatott sajtó iránt, mert így később újságolvasó felnőtté válhatnak.

A WAN-IFRA, a napilapok szakmai világszövetsége immár nyolcadik alkalommal szervezte meg 2009 őszén a World Young Reader Conference-t, ahol a világ kiadói kicserélték tapasztalataikat, ki, hogyan és milyen eredménnyel éri el a fiatalokat. A Magyar Lapkiadók Egyesülete best of listát állított össze a prágai konferencia előadásaiból, és workshop keretében megosztotta tagjaival a kiadók legeredményesebb ifjúsági olvasásra nevelési stratégiáit.

17 kiadói szakember, köztük kiadóvezetők és marketingesek vettek részt az október 29-én megtartott, nagy sikerrel lezajlott eseményen. Az érdeklődők közel 15 ország lapjainak tapasztalatából kaptak ízelítőt. Közös pont volt mindegyikben, hogy költséghatékony megoldásokat mutattak be: többet adni, kevesebből – hangzott a szlogen. Mik a legújabb, legjobb stratégiák a fiatalok elérésére?

Többek szerint nincs semmilyen különös recept vagy titok, egyszerűen sokat kell dolgozni. Nem egy prezentáció kitért arra, hogy a fiatalokat komolyan kell venni. Ennek jegyében a norvég a.pressen-nél például a szerkesztők összeállítottak egy éves naptárt, amiben minden egyes napon szerepelt legalább egy téma, ami a fiatalokat érinti, amiről az újság írhat. Erről naponta mindenki (újságírók, marketingesek és terjesztők is!) emlékeztetőt kapott.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az újságokban a fiataloknak elkülönített „sarok”, rovat a múlté. Aki a mai tizenéveseknél lapkiadóként sikeres akar lenni, annak óvakodnia kell a gettósítástól, és jó, ha multi platformos megoldásokkal operál. Az internet sem elég önmagában ahhoz, hogy a hírfogyasztás szokása a vérévé váljon a fiataloknak, bár az út ehhez a többség véleménye szerint az interneten át vezet.

Közös nagy tapasztalat az is, hogy az iskolákkal való együttműködés a kulcsa a sikeres olvasásra nevelésnek. Egy norvég kutatás szerint azoknál a lapoknál, amelyeket az oktatásban is használnak, nő az előfizetők száma. És ha már iskola: talán az sem meglepő, hogy az igazán sikeres stratégiák megmozgatják a fiatalokat, feladatokat adnak nekik. Részben ezzel magyarázható, hogy az önálló lapkészítésben mindig lelkesen vesznek részt a fiatalok.

A workshop résztvevőit leginkább a Hamburger Abendblatt kezdeményezése ragadta meg. Hamburg meghatározó napilapja az olvasókat és a helyi cégeket szólította meg, támogassák iskolai projektjüket, vegyenek Abendblatt előfizetést a középiskoláknak. Az akció nagy sikert aratott, így ma már minden hamburgi középiskola hozzájut a laphoz.

A workshopot vezető Havas Katalin főtitkár kiemelte, hogy a modellül szolgálható külföldi gyakorlatok egytől egyig azt mutatják, ezekkel a programokkal a kiadók „önérdeke” mellett közösségi érték is létrejön.

fiatal olvasók lapkiadók lapkiadás
Kapcsolódó cikkek