Cégvilág

40 milliárd mínuszt jelent a vasútreform bukása

Nem kapott zöld jelzést a közösségi közlekedés átalakítása: az Országgyűlés elhalasztotta a szavazást a kormány 40 milliárd forint megtakarítást ígérő reformját megalapozó törvénymódosításról. A bezárásra ítélt szárnyvonalakon mindez nem segít: a 27 és fél szakaszon a hét végén leállnak a vonatok.

Nyílt pályán vesztegel a kormány közlekedési reformja: a vasúti és a közúti közösségi személyszállítás átalakításának hátterét megteremtő törvénymódosításnak menetrend szerint hétfő este kellett volna begördülnie az Országgyűlés elé. Szocialista kezdeményezésre azonban az előterjesztés zárószavazását egy héttel elhalasztották. Öreg vasutasok pedig már azon sem lepődnének meg, ha a több hónapos késéssel érkező terveket végül visszafordítanák – írja a Népszabadság.

Megpróbáltuk számba venni, hogy a közlekedési törvények döntésre váró módosítása milyen változást hozhat. Az utasok érzik meg legkevésbé, hogy 2010-ben a vasúti és a közúti közösségi személyszállítást a régi vagy egy megújult törvény szabályozza-e majd. Akár így, akár úgy, a MÁV pályaudvarain mindkét esetben késve indulnak és érkeznek majd a vonatok, és a Volán-társaságok autóbuszai között sem lesz kevesebb a lepusztult, koros jármű. Azon a 27 és fél vasúti vonalszakaszon pedig, ahol a kevés utasra és a gazdaságtalan üzemeltetésre hivatkozva a szakminisztérium már döntött a forgalomszüneteltetésről, a vonatok a december 13-ai menetrendváltáskor valószínűleg átadják feladataikat a buszoknak.

A változások következményein a kormány, a MÁV és a Volán-társaságok osztozkodhatnának. A törvénymódosítási javaslatok parlamenti jóváhagyása a kabinetnek annyi hasznot biztosan hozna, hogy az egy hete elfogadott 2010-es költségvetési törvényt nem kellene kitenni egy megrendítő pofonnak.

Az ellenzéki vélemények szerint amúgy is "fiktív" költségvetés hitelességén ugyanis sokat rontana, ha az Országgyűlés nem szavazná meg a közlekedési törvények módosítását.

Ez ugyanis azzal járna, hogy a kormánynak le kellene mondania a reformoktól várt 40 milliárd forint megtakarításról. Ha viszont a tervet elfogadják, a program vállalásai akár meg is valósulhatnak: át lehet alakítani a vasút finanszírozását, megszűnhetnek a párhuzamosságok a szolgáltatók járatai között, és a regionális menetrendekben a vasúti és a közúti személyszállítást helyi szinten lehet összehangolni.

menetrend vasút reform szárnyvonal közösségi közlekedés törvénymódosítás MÁV
Kapcsolódó cikkek