Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ismerteti a részleteket és felhívja a figyelmet arra, hogy a járatok késésekor nem mindig nyújtanak megfelelő szolgáltatást a légitársaságok.
Az Európai Bíróság november 19-én közzétett ítélete kimondja, hogy a késéssel érintett járatok utasai a járat törléssel azonos mértékű - 250 és 600 euró közötti összegben - kártalanításra jogosultak, ha végső célállomásukat a légitársaság által eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.
A légitársaságok a járatok törlésekor, késésekor a 261/2004 rendelet előírásait kell, hogy alkalmazzák. Eszerint „a várakozási idővel ésszerű arányban” kell étkezést és frissítőt biztosítaniuk az utasoknak hosszabb késés esetén. Hosszabb késésnek számít:
Az EFK tapasztalatai szerint azonban erősen különböznek a légitársaságok aszerint, hogy mit értenek „ésszerű aránynak” az ellátás kapcsán. Konkrét esetben a Malév például jelentős késés esetén is csak 3 eurós vouchert adott az utasoknak, amivel legfeljebb egy üdítőt vagy egy muffint vásárolhattak az utasok. Más légitársaságok viszont (például a Lufthansa) jóval bőkezűbbek ilyen esetben.
Az EFK álláspontja szerint ez a gyakorlat nem felel meg a rendelet előírásainak, és felszólítja a légitársaságokat, hogy biztosítsák a késés hosszának megfelelő ellátást az utasoknak. Egyben kérdéssel fordul a fenti ítéletben szereplő szabályozás betartását ellenőrző Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, mivel nem látja megfelelően biztosítottnak az ellátási és kártérítési kötelezettség betartatását.