Cégvilág

Küzdelem a "mocskos arany" ellen

„Mindig kérdezd meg a kereskedőt, honnan származik az arany, amiből az óra vagy az ékszer készült. Sose vegyél olyan aranyat, amelyhez vér tapad”. Ezekkel a jelszavakkal indítottakkampányt civilekkel karöltve az óra és ékszeripar legnagyobbjai.

A világ aranytermelésének nyolcvan százalékát az ékszeripar hasznosítja. A nemesfémet gyakran környezetromboló körülmények között bányásszák, rabszolgasorban dolgoztatott munkásokkal. A "No Dirty Gold" kampány most arra ösztönzi a karácsonyi ékszer és óravásárlókat, hogy tisztítsák meg az ipart a szeméttől: csak környezetkímélő és az emberi jogokat tiszteletben tartó kitermelőktől származó fémért adjanak pénzt.

A Felelős Ékszerészet Tanácsa (RJC) ezért a jövőben tanúsítvánnyal ad majd ki a felhasznált nemesfém eredetéről. A kampányhoz eddig az alapító Cartier-t követve olyan cégek csatlakoztak, mint a Baume & Mercier, Jaeger leCoultre és a Mont Blanc.

A mozgalom jelentős méretűvé fejlődhet, ha a kisebb cégek is csatlakoznak, Magyarországot pedig a kérdés különösen érinti, hiszen pár éve nagy felháborodást keltett a romániai Verespatakon található aranybánya ügye – mondta Orosz Gábor, a Watch de Luxe óraszalon üzletvezetője. A szakember úgy látja, a legtehetősebb réteg körében sikert arathat a környezettudatos luxus elképzelése.

Orosz Gábor elmondta: a Watch de Luxe-ot csak kevéssé érinti a válság. Bár a növekedés abbamaradt, az év harmadik harmadáig a forgalom gyakorlatilag változatlan maradt. Ekkortól érzékelhető némi csökkenés, méghozzá az olcsóbb, 1 és 2 ezer eurós kategóriában. Orosz Gábor hozzátette: az olló kinyílt, így míg az alacsonyabb kategória vevői közül sokat elveszítenek, az 5 és 10 ezer euró közötti órák változatlanul fogynak.

arany Watch de Luxe Jaeger leCoultre Cartier Mont Blanc Orosz Gábor óra Baume & Mercier luxus
Kapcsolódó cikkek