Cégvilág

Változó üzletiszoftver-piac

A válság végét és lassú kilábalást jeleznek már az elemzők a gazdaság egyre több szektorában. A recesszió alatt azonban a vásárlók pénzköltési, hitelfelvételi szokásai, beszerzési szempontjai megváltoztak, sokkal megfontoltabbak lettek. Azt gondoljuk ugyanakkor, hogy az informatika és azon belül is az üzleti alkalmazások a jövőben is meghatározó szerepet játszanak a cégek és intézmények hatékonyságának a javításában, a piaci versenyelőnyök biztosításában – mondja Kovács András, az IQSYS üzletfejlesztési és marketingigazgatója.

Az iparággal szembeni üzleti elvárások középpontjában a következő egy-két évben is még a hatékonyság javítása, a költségek csökkentése és az ügyfelek megtartása áll. Az innovatív és tőkeerős cégek már a bővülésre, új ügyfelek toborzására is megkezdik a felkészülést. Az informatikai vezetőknek a következő időszakban a költségek, a növekedés és a kockázatok között kell egyensúlyozniuk. Jövőre általában az idén alaposan lecsökkentett vagy ahhoz képest alig megnövelt keretből, bizonytalan gazdasági környezetben kell a bővülést támogató első lépéseket megtenniük. Ezeket a tendenciákat támasztja alá az amerikai Gartner piackutató egyik legutóbbi felmérése is, amely a cégvezetőknek az üzleti szoftverekkel kapcsolatos elvárásait mérte fel 2010-re.

Az üzletiintelligencia- (BI-BA) szoftverek iránti kereslet a válság idején a vállalati alkalmazások többi szegmenséhez hasonlóan volumenében visszaesett – de továbbra is tartja vezető pozícióját az üzletiszoftver-megoldások között – emeli ki Kovács András. Hozzáteszi: ebben nincs semmi meglepő, hiszen ez a termékkategória a működés és költséghatékonyság javításában, valamint a megalapozott adatokon nyugvó vállalati tervezésben és a teljesítménykövetésben nélkülözhetetlen, válság idején pedig egyenesen kritikus a szerepe.

A hazai piacra jellemző, hogy a cégek és intézmények a nagy költségvetésű adattárház-építési, -megújítási projekteket elhalasztották, és a meglévő BI-infrastruktúrájukon az elemzések körének és minőségének a javítására koncentrálnak. Jellemző projektek: az adatminőség javítása, az információszolgáltatás költségeinek csökkentése, kontrolling típusú elemzések, kockázatkezelés, a megváltozott körülményekhez igazított szegmentálás, a vállalati működés ellenőrzését biztosító műszerfalak (dashboard).

A válság meggyorsította a vállalati teljesítménymenedzsment-alkalmazások bevezetését. Az alkalmazások e csoportja lehetővé teszi a tervezéstől a folyamatos teljesítménymonitorozásig terjedő tevékenységek integrált végrehajtását.
A vállalatirányítási csomagok (ERP, ERM, SCM, OMA) piaca is megsínylette a válságot, a nagyvállalatok e téren takaréküzemmódra váltottak. Az új bevezetéseket általában elhalasztják, a verzióváltásokat pedig csak azokon a területeken hajtják végre, ahol ezek elmaradása már rövid távon is költségnöveléssel járna együtt.

Sok viszont a folyamatok javítását célzó, alacsony költségvetésű megrendelés. A folyamatjavítási projektek egy része az adott ERP-csomag lehetőségein belül marad, más részük viszont más alkalmazásokat is bevonva a vállalati részlegeken átívelő folyamatok automatizálására, hatékonyságjavítására irányul. A szabályozási feltételeknek való megfelelés is olyan terület, amelyet az érintett vállalatok nem hanyagolhatnak el. Jelentős azoknak a projekteknek is a volumene, ahol az adatszolgáltatás költségének a csökkentése miatt a vállalatirányítási rendszereket is érintő üzletiintelligencia-megoldásokra van szükség. Az uniós támogatások következtében megélénkült a piac a kkv-k körében. Számos közepes cég vezet be vállalatirányítási csomagot a pályázatokon elnyert támogatással. Nő az érdeklődés a vállalatirányítási csomagok szolgáltatásként történő igénybevétele iránt.

Az ügyfélkapcsolatok kezelése (CRM) a válság idején is megőrizte kiemelt szerepét a vállalati alkalmazások között. Bár a korábbiakban megszokott két számjegyű bővülés csökkent, az alkalmazása most is dinamikusan növekszik. Részben a hatására, részben pedig annak köszönhetően, hogy az első lépcsőben a cégek általában operatív CRM-megoldásokat már bevezettek, megnőtt az analitikus alkalmazások részaránya. Figyelemre méltó jelenség, hogy a szolgáltatásként, bérleti konstrukcióban (SaaS) értékesített CRM-megoldások aránya a nemzetközi piacokon már rendkívül dinamikusan bővül, az értékesítés ötöde már ebben a formában megy végbe. A hazai és a kelet-közép-európai cégeket a meglévő ügyfelek jobb kiszolgálása, a hatékonyságnövelés és az értékesítés támogatása foglalkoztatja leginkább.

A megfelelőbb szegmentáció, a kevesebb ráfordítással jobb eredményeket produkáló kampány- és hűségprogram-kezelés, valamint a keresztértékesítés javítása a meglévő ügyfelek között szintén fontos számukra. Az iparágakat tekintve mindenekelőtt a szolgáltató szektorban – pénzügy, távközlés, energia, – erős a CRM-mel kapcsolatos aktivitás. Az ügyfélkezelés a nagyvállalatok mellett már a kkv-kat is foglalkoztatja. A hazai piacon is megindult a CRM- és ERP-alkalmazások szolgáltatásként (SaaS) történő felhasználása. A kormányzat különböző pályázatokkal ösztönzi a kis- és középvállalatokra méretezett alkalmazásszolgáltatások beindítását – emeli ki az üzletfejlesztési igazgató.

A jövőre nézve a következőket tartja fontosnak hangsúlyozni. Szerinte a vállalatok és az intézmények alkalmazásportfólióját a belátható jövőben az ERP, CRM iparági csomagok mellett egyedi fejlesztésű megoldások és szolgáltatásként igénybe vehető alkalmazok (SaaS) vegyesen alkotják majd. Hatékonysági szempontok miatt terjed adott üzleti folyamatok teljes körű kiszervezése (BPO) is – idesorolhatók a pénzügyi és HR-folyamatok, az ügyfélszolgálat, az értékesítés támogatása, a reklamációk kezelése, az elemzési szolgáltatások stb. –, illetve egyes alkalmazások, vagy akár a teljes IT-üzemeltetés kiszervezése (ITO).

Az egész vállalat működését jelentősen befolyásoló terület, hogy milyen az adott cég alkalmazásfejlesztési és üzemeltetési környezete. A nagyvállalatoknak a vállalat agilitása, reagálási képessége és az IT-költségek csökkentése érdekében szolgáltatásalapú (SOA) alkalmazásintegrációs és üzemeltetési környezetben célszerű működniük. Ez a megközelítés a vállalatok üzleti és IT-stratégiájának mélyebb összehangolását és az érintett területek szorosabb együttműködését igényli.

VG -->

IT IT-üzemeltetés kiszervezése üzleti szoftver
Kapcsolódó cikkek