Vasút helyett busz Németországban
Kemény idők elé néz a német államvasút (DB) az új konzervatív-liberális berlini koalíció piacnyitási tervei miatt. A keresztény CDU-CSU, illetve a szabadelvű FDP által alakított kabinet ugyanis fel kívánja oldani azokat a korlátozásokat, amelyek mindeddig – a berlini viszonylatok kivételével – tiltották a nagyvárosok közötti távolsági buszjáratok indítását. A német busztársaságok szövetségi szervezetének (BDO) számításai szerint akár 40 százalékkal is képesek lesznek alákínálni a sínes konkurenciának.
Egyes cégek már most ugrásra készen állnak, hogy azonnal ajánlatokkal állhassanak az utasok elé, amint a berlini kormány megadja a „startjelet” – fogalmazott a Nemzetközi Buszturisztikai Szövetség (RDA) ügyvezető igazgatója, Dieter Gauf. A cégek nagy érdeklődésre számítanak az új viszonylatokkal kapcsolatban, tekintettel arra, hogy egyedül a Berlin–Hamburg vonalat 400 ezer buszutas veszi igénybe évente. Jól mutatja az utasok érzékenységét az is, hogy a DB áremeléseinek vagy a pályaépítési munkálatok elhúzódásának hatására azonnal emelkedik az érdeklődés a buszos lehetőség iránt.
A távolsági buszokra vonatkozó tilalom eredetileg a vonathálózat kiépítését szolgálta a háború után, és csak a felosztott Berlinnel tett kivételt, vagyis az oda, illetve az onnan induló járatokkal. Az új koalíció szerint azonban immár indokolatlanná vált a korlátozás fenntartása. DPA, Spiegel Online, FAZ
„Igazi” fapados
A fapados szó eredeti jelentését visszaadva olcsó vasútvonalak indítását tervezi a berlini székhelyű Locomore társaság, első lépésben a Hamburg–Köln vonalon. A cég szerint így az ugrásra kész buszcégek, a belföldi közlekedésben terjeszkedő légitársaságok és a külföldi konkurencia mellett újabb versenytársat jelentenek a terepet eddig uraló német államvasutak számára.