Cégvilág

Továbbra is népszerű az újságolvasás, kedveltek a megyei lapok

Nem csökken az újságolvasás népszerűsége a magyar lakosság körében, csupán a preferenciák rendeződnek át – derül ki a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti MédiaAnalízis tanulmányának 2009 második félévére vonatkozó adataiból. Enyhén csökkent az általános női lapok, a hirdetési lapok, és az önállóan terjesztett tv magazinok népszerűsége. Ezzel szemben a megyei/helyi napilapok népszerűsége stabil, amely azt jelzi, hogy az emberek továbbra is az őket közvetlenül érintő hírekre kíváncsiak.

A magyar felnőttek közül tíz emberből nyolcan legalább egy lapot olvastak a Nemzeti MédiaAnalízisben mért 160 sajtókiadvány közül a tavalyi év második felében – ezt tükrözik a GfK Hungária és az Ipsos Nemzeti MédiaAnalízis tanulmányának 2009 második félévére vonatkozó adatai. Az olvasók átlagosan 3,7 lapot vettek a kezükbe a 2009 júliusától decemberig tartó időszakban.

A legolvasottabb fizetős (tehát pénzért megvásárolható) sajtótermék minden egyes lapszámával több mint 1,1 millió magyar felnőttet lehetett elérni 2009 második félévében. E hetilap mellett még egy sajtótermék olvasottsága haladja meg az egymillió főt: egy napilapé. Ha az ingyenesen terjesztett lapokat is figyelembe vesszük, egy lapszámmal megjelenésenként akár 2,4 millió ember is tájékoztatható. 2009 második felében a legolvasottabb fizetős napilap a Blikk, hetilap a Story, míg a havi és egyéb periodicitású lapok közül a Nők Lapja Konyhát veszik a legtöbben kezükbe.

Tematikájuk szerint csoportosítva a kiadványokat az egyes fizetős laptípusok közül a megyei napilapok a legkedveltebbek, a felnőtt lakosság 28 százaléka olvassa ezeket (ez a szám a 18 vidéki megye lakosságára vetítve 39 százalék). A válaszadók jelentős arányban (24%) olvassák az önállóan terjesztett tévémagazinokat. A harmadik legolvasottabb lapcsoportot az általános női lapok jelentik (23%).

A magasabb vásárlóerővel rendelkező, az ESOMAR társadalmi státuszindex szerinti ABC1 szegmens 88 százaléka olvas legalább egy nyomtatott sajtóterméket. Ők a vizsgálati időszakban átlagosan 4,3 lapot olvastak. E csoport az átlagosnál nagyobb érdeklődést a gazdasági és közéleti napi-, valamint hetilapok iránt tanúsít.

Bár a felnőtt lakosság 80 százaléka olvas legalább egy lapot, korcsoportonként eltérő arányban forgatják az egyes sajtótermékeket az emberek: legkevésbé a fiatalokat kötik le az újságok, leginkább az 50-59 évesek szeretik lapok olvasásával tölteni az idejüket. Mindez az átlagosan olvasott lapok számával kapcsolatban is elmondható.

olvasottság újság médianalízis Ipsos GfK
Kapcsolódó cikkek