Cégvilág

A roncsprémium tartja a lelket az autópiacban

Jó negyedévet és még jobb márciust tudnak a hátuk mögött az autógyártók Európában. Az értékesítés gyorsuló ütemben nő, de a második félévben nagy megtorpanás várható, mert kifutnak a vásárlásösztönző programok – derül ki a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank elemzéséből.

Márciusban 11 százalékkal több autót adtak el Európában, mint egy évvel korábban, az első negyedévben pedig 9,5 százalékkal futott fel az értékesítés 2009 első negyedévéhez képest. Az adatok biztatóak, ám az ágazat helyzete mégsem olyan rózsás, mert a számokból az is jól látszik, hogy a piacot kizárólag a lassan kifutó roncsprémiumok igénybevétele mozgatja – állítja a Crédit Agricole CIB legfrissebb elemzése. A vásárlásösztönzési programokat már lezáró országok adatai ugyanis megmutatják azt is, mi történik majd az követően, hogy a ma még kedvezményekkel megvehető autók mélyen nyomott, de piaci áron lesznek kaphatók.


A kedvezményeket még nyújtó országok közül Spanyolországban 63 százalékkal, Angliában 26 százalékkal, Olaszországban 20, Franciaországban pedig 18 százalékkal több autót adtak el a kedvezményekért indított utolsó nagy rohamban. Ezzel szemben Németországban, ahol a gyártók megsegítését célzó állami hozzájárulás már nem vehető igénybe, márciusban a tavalyi rémes értékesítésnél is 26,6 százalékkal kevesebb autót vettek az emberek.

Mindezek alapján a Crédit Agricole CIB elemzői arra számítanak, hogy az év első felében még nagy marad az új autók értékesítésének növekedési üteme, de a második félévben jelentős visszaeséssel néznek szembe a gyártók. Cristophe Boulanger szerint az év egészében 13,4 millió személyautó talál gazdára Európában, 5,4 százalékkal kevesebb, mint tavaly, 2011-ben pedig 3,4 százalékos növekedés várható az idei évhez képest. Az elemző megerősítette azt a tavaly év végén kiadott előrejelzését, hogy európai autópiac csak 2014-ben tér vissza a válság előtti szintekre.


A Crédit Agricole CIB elemzői szerint az autógyártók közül az elmúlt hónapban a legjobb eredményeket  a Renault mutatta fel, 33 százalékkal növelve eladásait tavaly márciushoz képest. A második helyen is francia gyártó áll, miután a Peugeot 20,6 százalékot javított. A Ford értékesítési többlete alig maradt el a 20 százaléktól, a BMW 14 százalékkal helytállt, némi csalódást okozott viszont a VW, amely nem egészen 9 százalékkal tudta csak növelni eladásait. Kismértékben javítani tudott még a GM (5 százalék) és a Daimler (3,6 százalék) is. Visszaesést két nagy autógyártó volt kénytelen elkönyvelni márciusban: a Fiat 2,6, a Toyota viszont 13,4 százalékkal adott el kevesebb autót ebben a hónapban, mint egy évvel korábban.

roncsautó program Peugeot Ford Volkswagen autóeladás Renault Crédit Agricole BMW CIB
Kapcsolódó cikkek