BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Éledezik a készülékpiac

Visszatérőben a vásárlóerő és a fogyasztói bizalom Európa nyugati felén a tartós fogyasztási cikkek piacán – derül ki a legfrissebb elemzésekből. A kelet-európai térségben ugyanakkor az idén még nem számolhatnak javulással a háztartási berendezések és a szórakoztatóelektronikai eszközök gyártói.

Az idei első negyedévben a fehér- és barnaáruk közül a legnagyobb kereslet a kis konyhai készülékek iránt volt, Nyugat-Európában 6,5 százalékkal nagyobb bevételre tehettek szert a márkacégek, ennél valamivel kisebb, 4,1 százalékos volt a nagy háztartási berendezések értékesítésének növekedése, míg a szórakoztatóelektronikai eszközökből egy százaléknál kisebb mértékben élénkült a piac Európa fejlettebb felén – emeli ki a berlini IFA szakvásárra készült elemzésében Jürgen Boyny, a német GfK piackutató szakági igazgatója.

Magyarországon már évek óta tart a visszaesés a tartós fogyasztási cikkek piacán – állapítja meg a GfK hazai leánycégének kutatása. A válság azonban főleg tavaly március–április óta hagyott még mélyebb nyomokat e termékcsoportok itteni forgalmán, a visszaesés üteme általában minden szegmensben két számjegyű volt. A hazai vevőkör egy részének már az élelmiszeren is spórolni kell, így nem meglepő, hogy elmaradnak az aktuálissá váló készülékcserék is.

A GfK mérései szerint a hazai elektronikai eszközök piaca, amelybe a kutatók a fehér- és barnaáru mellett a fotócikkeket, informatikai és nyomtatási eszközöket is sorolják, tavaly 244 milliárd forintos volt, 23,5 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál.

A szórakoztatóelektronikai eszközök közül a legjobban a tévépiac vészelte át a válságot, sőt a gyártók a héten induló futball-világbajnokság kapcsán itthon is bizakodók. A bizalom másik jele, hogy a világpremierekkel nagyjából egy időben nálunk is megjelentek a háromdimenziós televíziók, bár itt komoly kereslet még jó ideig nem várható.

Itthon is a háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a krízis hatásait, darabszámban 11 százalékot esett a piac, miközben az árakat az áfaemelés kapcsán kismértékben növelni is tudták a gyártók. A legkapósabb termékek a konyhagépek, a kávéfőzők és a vízforralók, míg jelentősen zsugorodott a személyi higiéniai termékek – hajszárítók, borotvák, elektromos fogkefék – eladása. A háztartási nagygépek piacán már a beépíthető készülékek szegmense is megérezte a válságot – kevesebb az új építésű lakás. A legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint a felét teszik ki. Így itt egyértelműen a cserék miatt lehet számolni valamikor növekedéssel.

Még az előző kormány hirdette meg a Klímabarát háztartás programot, amelyre a környezetvédelmi tárca egymilliárd forintot különített el, hogy ennek révén 2010-ben támogassa a régi, energiafaló hűtő- és mosógépek cseréjét. A program keretében a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a regisztrált munkanélküliek és az időskorúak juthatnak új, energiatakarékos gépekhez, készülékenként 60-70 ezer forint értékű támogatással az őket képviselő szervezetek segítségével. Belényesi Zsolt, a háztartá-sikészülék-gyártókat tömörítő CECED Magyarország egyesülés elnöke lapunknak elmondta, a csereprogram egyelőre nem érezteti a hatását a piacon, noha az eddig benyújtott pályázatok már kimerítik az egymilliárdos keretet. A beadott dokumentumok formai ellenőrzése már lezajlott, éppen most folyik a klímavédelmi célok szerinti felülvizsgálat, jóváhagyott pályázat azonban még nincs.

Pedig kellene az élénkítés a hazai kereskedelemben, mert mint Gerő László, a Candy Hungary Kft. ügyvezetője mondja: az utóbbi négy évben mintegy egymillió darabbal zsugorodott a piac. Az idén jó esetben 600 ezer háztartási nagykészülék találhat gazdára. Az idei első negyedévben darabszámban 26, értékben 21 százalékkal estek az eladások.

Még mindig tart a lejtmenet a globális piacon

Nagy háztartási berendezésekből tavaly mintegy 150 milliárd dollár értékű áru talált gazdára világszerte, a kisebb konyhai eszközökből az eladások összértéke elérte a 45 milliárdot. Ez az előző évivel öszszevetve – a válság nyomait magán viselve – mintegy 6 százalékos csökkenést jelent – áll a GfK német piackutató elemzésében.

A termékcsoporton belül a legnagyobb felvevőpiac még mindig Nyugat-Európa, részesedése 30 százalékos, ez darabszámban 2009-ben mintegy 75 milliót jelentett. A térségen belül azonban igen nagyok az eltérések, a német piac a krízis ellenére 4 százalékot tudott nőni, míg a délnyugat-európai országokban és Nagy-Britanniában tovább zsugorodott a piac. Ennél is drámaibb a helyzet Kelet-Közép-Európában, ahol a legtöbb országban két számjegyű mínuszokkal voltak kénytelenek számolni a gyártók.

A termékcsoporton belül a legnagyobb felvevőpiac még mindig Nyugat-Európa, részesedése 30 százalékos, ez darabszámban 2009-ben mintegy 75 milliót jelentett. A térségen belül azonban igen nagyok az eltérések, a német piac a krízis ellenére 4 százalékot tudott nőni, míg a délnyugat-európai országokban és Nagy-Britanniában tovább zsugorodott a piac. Ennél is drámaibb a helyzet Kelet-Közép-Európában, ahol a legtöbb országban két számjegyű mínuszokkal voltak kénytelenek számolni a gyártók.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek