Cégvilág

Nem fizet a SkyEurope, csak a bankok segíthetnek az utasoknak

A SkyEurope Légitársaság ellen folytatott felszámolás keretében az eljáró Pozsonyi Megyei Bíróság 2010. május 17-én hozott ítéletében megszüntette az eljárást, tekintettel arra, hogy a légitársaságnak nincs fedezete a hitelezői igények kielégítésére.

A SkyEurope Légitársaság 2009. augusztus 31-én vált fizetésképtelenné. Az intézkedés nyomán jelentős számú fogyasztó szenvedett kárt - az Európai Fogyasztói Központhoz csak Magyarországról több száz bejelentés érkezett a befizetett, de a cég leállása miatt igénybe nem vett szolgáltatásról.
 
A felszámolási eljárás megszűntetéséről már született egy bírói ítélet 2009. december 21-én, ám azt a hitelezők egy csoportja a jogszabályban megállapított 15 napos fellebbezési határidőn belül megtámadta arra való hivatkozással, hogy a SkyEurope vagyonleltára, mely a felszámolási eljárás során került megállapításra, nem volt teljes.
 
A hitelezők 2010. március 10-én tartott pozsonyi találkozóján fény derült arra, hogy a légitársaság elismert tartozása 123 millió euró, míg az el nem ismert tartozása 57 millió euróra rúg, ám a bevételi oldalon csak 5,7 millió eurót könyvelhetnek el. Ezen 5.7 millió eurós összegnek azonban, kétharmada a brit E-Clearrel szemben fennálló követelés, amely vállalkozás szintén csődbe került.
 
A SkyEurope Légitársaság tehát nem tudja fedezni sem a felszámolási eljárás díját, sem pedig a volt alkalmazottaknak a hitelezői sorban első helyen álló, több hónapnyi munkabérét jelentő, közel 5 millió eurós követelését.
 
Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ Magyarország igazgatója azt tanácsolja a kárvallott magyar fogyasztóknak, hogy - akik még nem tették - igényüket jelezzék a kártyakibocsátó bankjuk felé. Az EFK Belgiumban működő központja a Mastercard és a Visa társaságoktól úgy értesült, a fogyasztók kérhetik a visszatérítést, amennyiben bizonyítani tudják, hogy felvették a kapcsolatot a szolgáltatóval (SkyEurope) és megpróbálták visszakérni pénzüket.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország fő feladata a határon átnyúló fogyasztói jogvitákban való tanácsadás és panaszkezelés. Az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága a megszerezhető legmagasabb minősítéssel értékelte a szervezet 2009-es működését.

fizet Európai Fogyasztói Központ utas tartozás felszámolás EFK SkyEurope
Kapcsolódó cikkek