BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Épületfelújítási buktatók

A lakásokkal vagy a közintézményekkel induljon a korszerűsítési program?

Amilyen ígéretes a kormány 2011-ben induló, energiatakarékossági célú lakásfelújítási programja, olyan sok az azzal kapcsolatban megoldandó feladat, nyitott kérdés és a várható buktató is. Bár a megcélzott, lakásonkénti 70-80 százalékos energiamegtakarítás nem lehetetlen. Az Energiagazdálkodási Egyesület egyik szakértője szerint egyelőre nem látni, lesz-e elég pénz, építőipari alapanyag, berendezés és szakértelem az óriásvállalkozáshoz. Mint Szilágyi Zsombor rámutat, miközben a program évi százezer (később 150-200 ezer) lakás felújítását célozta meg, az országban 4,27 millió van. Az állami segédlettel való felújításra leginkább a 726 ezer iparosított technológiával épült lakás tulajdonosai szorulhatnak rá, ezen belül is az 508 ezer paneltulajdonos. Nyilván a nem iparosított technológiával épültek egy részét is korszerűsíteni kellene, mégpedig állami támogatással vagy kedvezményes hitellel.

Ráadásul nem csak lakásokról van szó. „A Komplex épületenergetikai és klímavédelmi (KÉK) program a közintézmények energiatakarékos korszerűsítését is magában foglalja” – hívta fel lapunk figyelmét Pálvölgyi Tamás, a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség (MÉASZ) ügyvezető igazgatója. A szakmai szervezetek által is jegyzett javaslatban százezer „lakásegyenérték” szerepel. Figyelembe kell tehát venni mintegy ötvenezer közintézményt (oktatási és egészségügyi intézményeket, hivatalokat stb.) is. Az igazgató szerint sem lehetetlen a KÉK-küldetés; két külföldi példát említ: Csehországban és Írországban már sikeresen megoldották a feladatot.

Ami a program anyag-, eszköz- és berendezésigényét illeti, Pálvölgyi Tamás szerint a MÉASZ által képviselt cégek világszínvonalú termékeket, energiatakarékos építési rendszereket képesek előállítani. Az építőipari pangás miatt a kapacitásaik amúgy is kihasználatlanok, így ugrásra készen várják a megrendeléseket. Igaz, a terep kicsit kockázatos: mivel a korszerű magyar anyagok meglehetősen drágák, elbukhatnak a kínai és egyéb távol-keleti importnyomás miatt. Csábító lehet ugyanis a megrendelőknek a látszatra hasonló, de silányabb külföldi termékek alacsony ára. Pálvölgyi Tamás csak reméli, hogy megfelelő kormányzati intézkedésekkel, ösztönzőkkel, a hazai termelők és a piac EU-konform védelmével sikerül gátat vetni ennek a negatív folyamatnak.

A program tíz évre tervezett időszaka alatt nem lesz hiány munkából, amelyet Pálvölgyi Tamás szerint a közintézmények energetikai rekonstrukciójával érdemes kezdeni. Ezt a példaadás mellett költségvetési megfontolások is indokolnák. Mellesleg egyelőre csak a közintézményekhez vehető fel jelentősebb uniós forrás, mert Brüsszel elvileg nem támogat magángyarapodást segítő beruházást. Márpedig az energetikai korszerűsítések alaposan felnyomják a lakások árát.

Pillanatnyilag a MÉASZ igazgatója szerint sem áll rendelkezésre a programhoz szükséges számú és megfelelően képzett munkaerő. Azt mondja, elsőként olyan szakembereket kell kiképezni, akik majd meg tudják fogalmazni a projekteket, felismerik, hogy az adott épületnél hogyan érhető el az akár 60-70 százalékos energiamegtakarítás is, milyen hőszigetelési, gépeszeti megoldásokat kell alkalmazni, érdemes-e napkollektort beépíteni. Ma ugyanis nem feltétlenül a legnagyobb energiamegtakarítást hozó műszaki megoldásokat alkalmazzák, hanem amelyekkel a legnagyobb állami támogatás szerezhető. Az sem ritka, hogy megfelelő tervek alapján kiváló minőségű anyagokat csapnivaló módon építenek be a kellő szaktudás hiánya miatt. Ám mivel a program csak fokozatosan bővül, szerinte nem lesz gond a képzések ütemezésével.

BJA–BHL

Honnan lesz minderre pénz?

Bencsik János nemzetgazdasági államtitkár júniusban közölte, hogy évi 100 milliárd forint áll majd rendelkezésre, tehát lakásonként (illetve lakásegyenértékenként) egymillió. Ez az uniós pénzek átcsoportosításából, a CO2-kvóta-eladás megtakarításából és az e célra létrehozandó zöldbank hiteléből származna.

A lakástulajdonosok takarékoskodását a lakás-takarékpénztári törvény novemberi módosítása fogja segíteni. Az önerőt a zöldbank adná, bár Szilágyi Zsombor szakértő szerint nyitott, hogyan teremti majd elő az önrészt az országban a közel egymillió rossz banki adós, a nyugdíjasok vagy az önkormányzatok. Az önerőn felüli rész vissza nem térítendő állami támogatás lenne.

De vajon mekkora?

A nemrég zárult Solonova projekt során felújított hétemeletes panel szépen hozta a 70-80 százalékos megtakarítást, csak épp lakásonként négymillióba került. Igaz, a program egészében a lakásonkénti átlag lehet ennél jóval alacsonyabb, és használhatók majd tipizált megoldások is.



A lakástulajdonosok takarékoskodását a lakás-takarékpénztári törvény novemberi módosítása fogja segíteni. Az önerőt a zöldbank adná, bár Szilágyi Zsombor szakértő szerint nyitott, hogyan teremti majd elő az önrészt az országban a közel egymillió rossz banki adós, a nyugdíjasok vagy az önkormányzatok. Az önerőn felüli rész vissza nem térítendő állami támogatás lenne.

De vajon mekkora?

A nemrég zárult Solonova projekt során felújított hétemeletes panel szépen hozta a 70-80 százalékos megtakarítást, csak épp lakásonként négymillióba került. Igaz, a program egészében a lakásonkénti átlag lehet ennél jóval alacsonyabb, és használhatók majd tipizált megoldások is. A program fő teendői - 1. A tervek közzététele, megvitatása minden érintettel

- 2. A szűk kapacitások felmérése

- 3. A szűk keresztmetszeteket oldó akciók indítása

- 4. Év végétől a hitel- és támogatási kérelmek elbírálása

- 5. Az építési engedélyek gyorsabb kiadása

Forrás: Szilágyi Zsombor-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.