Az elmúlt hónapban 1,215 millió közúti jármű került a kínai utakra, 55,7 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A forgalomba helyezett 977 300 személyautó pedig 59,3 százalékkal haladta meg a tavaly augusztusi darabszámot. A piacelemzők azonban visszafogottan nyilatkoznak.
Jeffrey Shen a Ford-Mazda csoport helyi igazgatója például nem hiszi, hogy a harmadik és negyedik negyedév során fennmaradna az 50 százalékot meghaladó piacbővülés, és kitart amellett a korábbi prognózis mellett, amely szerint a kínai autóeladások legfeljebb 15-20 százalékkal bővülhetne ebben az évben.
Hasonlóképpen nyilatkozott a Reutersnek Gregoire Olivier, a PSA Peugeot-Citroen Asia vezetője, mondván: éves szinten a 15 százalékkal is nagyon meg lehet elégedve a szakma. A kínai piac előtt nagyon hosszú és kiegyensúlyozott fejlődés áll, hiszen az ezer lakosra eső személygépkocsik száma erősen a világátlag alatt van.
Hszü Csang-ming, a kínai gazdasági információs központ vezető elemzője pedig azt hangsúlyozza, hogy a következő évtizedben évi 13-15 százalékos piacbővülést vár a kormányzat. Az idei év végéig Kínában az ezer lakosra jutó autók száma eléri a 25-öt, de a cél a százas szint elérése.
Japánban 8, Dél-Koreában 12 évig tartott, amíg az autó ellátottsági arány húszról százra emelkedett. Kínának ehhez talán 15 évre lesz szüksége – mondta Hszü Csang-ming, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy prognózisa készítésekor nem számolt a kormány esetleges vásárlásösztönző lépéseivel.
A vásárlások tavaly tavasszal ugrottak meg hirtelen azt követően, hogy Peking 50 százalékkal öt százalékra csökkentette a legfeljebb 1,6 literes személykocsik után fizetendő fogyasztási adót. Így az elmúlt évben 46 százalékos bővüléssel 13,6 millióra ugrott az autópiac. A lendület azonban csak az idei áprilisig tartott, ezért iparági elemzők korábban úgy vélték, 17 százalékos emelkedéssel és 16 millió darabbal számolhatnak erre az évre.