Cégvilág

Óránként 120-160 kilométer sebességű vasút a régiós cél

„Európa kettészakadt voltára, a két régió eltérő fejlettségére, a keleti oldal korlátozottabb finanszírozási képességeire hívtuk fel lengyel kollégámmal az EU alelnöke, egyben közlekedési biztosa figyelmét” – tájékoztatta lapunkat a szerdán szűk körben Siim Kallasszal folytatott beszélgetésről Berényi János, a CER uniós vasúti szövetség igazgatósági tagja.

Siim Kallas a CER igazgatósági ülésén elmondta, hogy térségünk problémájával tisztában van, de szerinte nem feltétlenül a legdrágább fejlesztéseken keresztül vezet az út a minőségi személyszállításhoz. Nem biztos például, hogy régiónknak nagy sebességű vasutat kell építenie, hiszen az csak nagy távolságokon és nagy tömegek szállítása esetén gazdaságos, ekkora utazási igény viszont nem jellemző az új uniós tagországokban (Lengyelországot kivéve, ahol épp egy ilyen tender folyik). Annál reálisabb cél az óránként 120-160 kilométeres átlagsebesség elérése.

A CER igazgatósága előtt Siim Kallas ismertette az egységes európai vasút létrejöttét segítő és később nagy nyilvánosság előtt is elhangzott (VG, 2010. szept. 22.) terveket. Ezekből Berényi János azt emelte ki lapunknak, hogy Kallas szerint „tűzzel-vassal” azonos versenyfeltételeket kell teremteni a közút és a vasút között. Ennek eszköze lehet az elektronikus, használatarányos útdíj bevezetése, valamint az, hogy a környezeti károk elhárításának vonzatait az okozónak kell viselnie. Meg kell szabadítani a vasutat a korábbi évtizedekben felhalmozott, úgynevezett történelmi adósságoktól, és kiszámítható közszolgáltatási szerződéseket kell kötni velük.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

vasút Kallas
Kapcsolódó cikkek