Cégvilág

Tárgyalásokban bízik a Rail Cargo

A Rail Cargo Hungaria bízik az Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) és a MÁV-val folytatandó tárgyalások sikerében, miután a társaság tulajdonosa, az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) pénteken bejelentette, hogy ésszerűsíteni szeretnék a magyar teherszállító leányvállalatának működését.

Az osztrák állami holding egészének féléves eredményét ismertetve Christian Kern vezérigazgató kijelentette, hogy az ÖBB komoly gondokkal küzd, átalakításra és szemléletváltozásra van szükség. A vezérigazgató nem nevezett meg számokat, a Format című osztrák gazdasági napilap pénteki száma azonban meg nem nevezett forrásokra hivatkozva 700-1000 fős magyarországi létszámcsökkentésről szóló elképzelésről írt.

A vezérigazgató a keretfeltételek többszöri módosítását rótta fel a magyar félnek, és erre hivatkozva takarékossági intézkedések és létszámleépítés szükségességét helyezte kilátásba. Az ÖBB vezérigazgatója pénteken Bécsben közölte, hogy az osztrák vasút számottevő leépítést készít elő magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.

Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken az MTI-nek azt mondta: a magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Szerinte az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

    A Rail Cargo Hungaria közleményében kifejti: 2008 óta a külső működési feltételek folyamatosan romlottak. A Rail Cargo Hungaria legfőbb költségtényezői, a pályahasználati és a tolatási díjak többször és jelentős mértékben emelkedtek. Tovább ront a helyzeten, hogy az előző kormány tavalyi év végi intézkedésével módosította a Hálózati Üzemeltetési Szabályzatot (HÜSZ), amely a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárta az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte.

    A díjemelés éves szinten 6,5 milliárd forint többletkiadást jelent a Rail Cargo Hungaria számára. Ez a változás a többi között elkerülhetetlenné teszi a fuvardíjak emelését, amely a vállalat ügyfelei közül sokakat a közúti szállítás választására kényszeríthet. Ennek következtében a Rail Cargo Hungaria várhatóan kevesebb alkalommal veszi majd igénybe a vasúti pályát, lényegesen kevesebb tolatási és más kiegészítő szolgáltatást rendel a MÁV-tól, így mind a MÁV, mind közvetve az állam pályahasználatból és vasúti szolgáltatásokból származó bevételei drasztikus mértékben csökkennének, illetve jelentős mértékben romlana az országos területi lefedettség is.

Rail Cargo leépítés öbb
Kapcsolódó cikkek