Cégvilág

Alig bővült a mobilelőfizetések száma

Idén szeptember végén a mobiltelefon-előfizetések száma 11,8 millió volt, a növekedés aig 50 ezer. A telefonbeszélgetések időtartamának közel négyötöde mobiltelefonokról indított hívásokból származik. Miközben a kábeles és más, helyhez kötött VoIP-alapú telefonálás egyre népszerűbb lett, a vezetékes vonalak száma tovább csökkent. Az internet-előfizetések mennyisége 1 év alatt 554 ezerrel gyarapodott, már meghaladta a 3,1 milliót. A mobilinternet-előfizetések száma megközelítette az 1,2 milliót – áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb gyorsjelentésében.

A piac lassú telítődésére, a készülékcserék eltolódására és a céges, illetve háztartási költések visszafogására utal, hogy a mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt alig 50 ezerrel bővült: az állomány 2010 harmadik negyedévének végén 11,8 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, ami ellensúlyozta a feltöltő kártyás szegmens 396 ezres éves szintű visszaesését.

A változás magyarázata az, hogy a szolgáltatók a reklámkampányokon keresztül az ügyfeleket egyre inkább arra ösztönzik, havidíjas előfizetésre váltsanak. 100 lakosra 118 mobil-előfizetés jutott. A mobilhálózatokban a negyedév folyamán az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva 5 százalékkal több hívást kezdeményeztek és ennyivel nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő is. Egy előfizetésre átlagosan 372 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 2,1 perc volt.

Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2010 harmadik negyedévének végén – előzetes adatok szerint – az egy évvel korábbinál 169 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben, ennek 23 százaléka VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 16 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 volt.

A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 harmadik negyedévéhez képest 2, illetve 3 százalékkal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll.

Az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések (adatcélú forgalom nélküli) időtartama 428 perc volt, 3 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,0 percet tett ki. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról.

Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő közel négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki. Az internetpiac bővülése folytatódott: több a szolgáltató és az előfizető is. 2010 harmadik negyedévében az internetszolgáltatók száma 403 volt, 23-mal több, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált, 15 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát. Az internet-előfizetések száma 2010 szeptemberének végén már meghaladta a 3,1 milliót, ez ötödével több, mint 2009 ugyanezen időpontjában.

előfizető vezetékes beszélgetés statisztika mobil távközlés telefon
Kapcsolódó cikkek