BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

INA: kompenzáció a gázárért?

A horvát kormány csak kisebb hatósági áremelésre lenne hajlandó – A Mol többséget szerezhet

Hetek óta zajlik a tárgyalás a Horvátország vezető kőolajipari vállalatában, az INA d.d.-ben 47 százalékos részesedéssel és irányító jogosultsággal rendelkező Mol vezetése és a zágrábi kormány között a gázüzletág sorsáról. A Mol és a horvát kabinet még 2008-ban döntött, hogy az INA részét képező, de az állami hatósági árak miatt jelentősen veszteséges gáznagykereskedő céget, a Prirodni Plint (PP) átveszi az állam. Már tavaly decemberben sort kellett volna keríteni az ügyletre, de a horvát kormány kérésére – az üzlet súlyos pénzügyi vonatkozásai miatt – a felek egy évvel eltolták. A tét nem kicsi. A horvát hatósági gázárak ugyanis addig mintegy 30 százalékkal alacsonyabbak a piacinál, és legalább 25 százalékos emelésre lenne szükség ahhoz, hogy a gázüzletág ne legyen veszteséges.

Megállapodás lapzártánkig nem született, és a tárgyalásokat beárnyékolhatja egy hirtelen jött fordulat. December 3-án a Mol ajánlatot tett az INA mintegy 8 százalékát kitevő, a kisbefektetők birtokában lévő úgynevezett tőzsdei közkézhányadra. 2,2 milliárd kunát (84 milliárd forintot) ajánlott, a tőzsdei árfolyamnál 60 százalékkal többet, cserébe, hogy abszolút többséget szerezhessen a horvát vállalatban. Az INA-ban 45 százalékos tulajdonos horvát államnak ettől jottányit sem változna a befolyásolási pozíciója, hiszen a két főrészvényes közötti részvényesi megállapodás egyébként is menedzsmenti jogosítványokat ad a Molnak, cserébe viszont megfelelő tulajdonosi garanciákat biztosít az horvát államnak. Mégis, a Mol döntése nagy vihart kavart. Milyen kapcsolat lehet a két esemény között? Szoros egymásutániságuk s az előnyök és a hátrányok kiegyenlítődése miatt föltehető: a Mol a vártnál jóval kisebb gázáremelésért cserébe kapná Zágrábtól az INA többsége megszerzésének a lehetőségét. Bár a két dolog közötti összefüggést határozottan cáfolták a magyar olajcégnél, és a Mol további tulajdonszerzéséhez pro forma egyébként sem szükséges a horvát kormány beleegyezése, a lehetséges alku körülményeit mégis érdemes alaposan szemügyre venni.

Az INA-ról már 2008-ban látszott, hogy energetikai vállalatként miben áll az erőssége, és hol rejlenek a kockázatai. A legnagyobb lehetőségei a feltárásban-termelésben voltak. Ez nyilván fokozta az INA kívánatosságát a Mol szemében, de voltak szépséghibák is, főleg a kereskedelmi gázforgalmazásban. A horvát lakossági energiaellátás jórészt földgázon alapszik, amelynek árát a kormányzat szociálpolitikai megfontolásból mesterségesen alacsonyan tartja. Az ár, amelyért az INA a lakosságnak és néhány nagy ipari fogyasztónak a földgázt adni kénytelen, alacsonyabb, mint amennyiért az ukrán–szlovák határon megveszi – pedig azt még kacskaringós csővezetékes utakon, Ausztria és Szlovénia érintésével haza is kell szállítania. Az orosz importgáz arányaiban is jelentős: a 2,8 milliárd köbméternyi éves felhasználás mintegy 40 százaléka úgy jut el a fogyasztókhoz, hogy minden köbméteren jelentős veszteség van.

A gázforgalmazás kérdése már 2008-ban is napirenden volt, hiszen a horvát kormányzat kezdeményezte a Horvátország energiabiztonsága szempontjából kulcsfontosságú szereplők állami ellenőrzését. Így került a gázvezetékrendszert felügyelő Plinarco mellé állami kontroll alá a gáztároló Okoli. Azt is keretmegállapodásban rögzítették, hogy a PP-be kiszervezett gáz-nagykereskedelmi üzletágat a horvát állam egy éven belül átveszi az INA-tól. Ezt a kitételt utóbb – a horvát állam kérésére – 2010 decemberéig kitolták, de Zágráb az uniós csatlakozáshoz szükséges deficitcélokra hivatkozva elzárkózott a PP átvételétől. (Pedig a Mol számított rá: a harmadik negyedéves jelentésben már mint megszűnő tevékenységből származó veszteségként szerepeltette a gázforgalmazást.) Alternatív megoldásként a horvát gázárak liberalizációja adódott, de ettől a kormány a közelgő parlamenti választások miatt ódzkodott: egy 30 százalékos emelést aligha venne jó néven a lakosság. Harmadik lehetséges megoldásként adódhatott, hogy valamilyen állami kedvezményért cserébe a Mol vállalja a PP veszteségét. Lehet, hogy ez a kedvezmény éppen az INA abszolút többsége lesz? Politikailag azonban ez is kockázatos: az ellenzéki pártok – csakúgy, mint a kormányzó HDZ belső ellenzéke – a nemzeti vagyon átjátszásával vádolják Jadranka Kosor miniszterelnök asszonyt, hovatovább az ügylet megakadályozásán dolgoznak. A Vecernji List zágrábi lap pénteki értesülése szerint a horvát állami nyugdíjalap a Mol ajánlatánál többet akar ígérni az INA-törzsrészvényekért, az Adris dohánykonszern nemkülönben. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.