Cégvilág

Rohamdöntés százmilliárdos szerződésekről

Keddig kell a közüzemi gáznagykereskedőnek és az egyetemes szolgáltatóknak újraírniuk százmilliárd forintos nagyságrendű szerződéseiket az új gáztörvény szerint, különben azokat egy miniszteri rendelet automatikusan "ellátási típusúra" változtatja.

Szombaton hatályba lépett a biztonsági gázkészletezésről és a gázellátásról szóló törvények módosítása. Akkortól számítva három nap alatt kell az E.On Földgáz Trade-nek (EFT) és egyetemes szolgáltató vevőinek újrakötniük szerződéseiket úgy, hogy azok megfeleljenek az új szabályozásnak, vagyis ellátási típusúak legyenek. Ha a A negyedik napon nem tudják bemutatni újrakötött megállapodásaikat a Magyar Energia Hivatalnak (MEH), akkor egy rendelet automatikusan átírja meglévő megállapodásaikat.

A határidő nagyon szoros az ilyen nagy értékű szerződések sok számítást igénylő újrafogalmazására. A feladat súlyát jelzi, hogy az EFT tavaly 10,4 milliárd köbméter földgázt adott el, s ebből közel 796 milliárd forint árbevétele keletkezett. A bevételnek körülbelül a fele keletkezett az egyetemes szolgáltatásban. (A társaság üzemi eredménye 11 milliárdos pluszt mutatott, az adózás előtti viszont már bő 15 milliárdos veszteséget.) Ha tudják tartani a határidőt, kihasználhatják a törvénymódosítás adta kis mozgásteret szerződéseik újrakötésénél, ha nem mindenben a rendelet betűi döntenek.

A szerződések sebbel-lobbal történő újrakötését további számolásdömping követi majd: az érintett társaságoknak sorra kell venniük, hogyan érinti gazdálkodásukat, terveiket a törvénymódosítás. Kiemelten sok munka vár a versenypiaci kereskedőkre is, holott azokat közvetlenül nem kényszeríti erre a törvénymódosítás. Az viszont igen, hogy mivel áraikat az egyetemes piaci árak bázisán számolják, áraikban igazodniuk kell a januártól hatályos új, hatósági árakhoz. Ráadásul, ha tartani akarják eddig rendszerüket, akkor nekik is be kell vezetniük a sávokat, hiszen az egyetemes szolgáltatásra jogosult ügyfeleik is más-más egyetemes piaci ársávba fognak tartozni. Tovább bonyolítja a helyzetüket, hogy annyi ellátási körzetben kell új ársávokat meghatározniuk, ahány egyetemes szolgáltató területén vannak egyetemes szolgáltatásra jogosult ügyfeleik, hiszen minden szolgáltatónál mások az árak.

Korántsem biztos, hogy a versenypiaci gázkereskedők (EMFESZ, Telekom, E.On, Emogá) a fenti módon járnak el, vagyis, hogy vállalják a tucatnyi lakossági ár bonyolult rendszerének a bevezetését. Az viszont biztos, hogy a törvénymódosítás miatt újra kell gondolniuk stratégiájukat, újrakötniük a felhasználóikkal lévő szerződéseiket, és megkeresniük azt a kedvezményrendszert, amely az új szabályozás mellett is vonzóvá teszi szolgáltatásiakat. Máskülönben elveszítik az ügyfeleiket.

Mint beszámoltunk, a két gáztörvény módosítása következtében hatósági árképzés lép életbe a biztonsági gázkészletezésben és az egyetemes szolgáltatásban. Az árhatóság a szakminiszter lesz, aki döntéseinél figyelembe fogja venni a MEH javaslatait. Utóbbi betekinthet majd az érintett társaságok könyvelésébe, még titkos üzleti adataiba is. A MEH fogja ellenőrzi a törvény betartását is. A törvénymódosítás célja az alkuerő nélküli fogyasztók védelme. A hatósági árképzéssel kordában tartható a 2010-ig 2009-ig elejéig erőteljesen emelkedő gázárak további növekedése. (Az idén politikai döntéssel fogta vissza, majd fagyasztotta be az áremelést.) Az új szabályozásnak köszönhetően január 1-től a hazai háztartások nagy részében egyáltalán nem drágul a gáz.

Mint a Világgazdaság már beszámolt, a GET új előírásai szerint a hazai gázrendszer használatában, illetve az egyetemes piaci célú gázbeszerzés  legmagasabb hatósági díjai a Mol díjai lehetnek, de azokat is a szakminiszter határozza meg. Az egyetemes gázpiac szereplői az őket terhelő különadőt nem terhelhetik rá a fogyasztóikra. (Viszont a biztonsági gázkészletezéssek kapcsolatos tranzakciók nem minősülnek kereskedelmi tevékenységnek.)

A rendszerhasználattal kapcsolatos díjaknak átláthatóknak, arányosoknak és megkülönböztetés-mentesnek kell lenniük, de a hátrányosabb helyzetű felhasználók kaphatnak kedvezményt. Az egyetemes szolgáltatás árát a hatékonyan működő engedélyes gazdálkodó szervezetek indokolt működési és tőkeköltsége alapján kell meghatározni. Érvényesíteni kell a legkisebb költség elvét. Az árnak hatékony gazdálkodásra és szolgáltatásuk minőségének javítására kell ösztönöznie az engedélyekeset.

 

Változó biztonsági készletek

A jövő évtől a hazai biztonsági gázkészletek nagysága az eddigi évi 1200 millió köbméter helyett 600-1200 millió köbméter között fog mozogni, nagyságát minden évben a szakminiszter mondja meg. A kisebb gázkészlet fenntartása közvetve csökkentheti a végfelhasználói árat, a következő évi készletnagyság bizonytalansága viszont megnehezíti a versenypiaci tárolócégek számára a tervezést, a készletoptimalizálást. A szakminiszter dönt a biztonsági készlet beszerzésének idejéről, mennyiségéről és módjáról, továbbá arról is, hogy milyen feltételekkel adhatók bérbe a biztonsági tároló kihasználatlan kapacitásai.

biztonsági gázkészlet MeH szakminiszter hatósági egyetemes
Kapcsolódó cikkek