Zsákutcában a hazai H-busz, a nagy érdeklődés ellenére is
A látványos projekthez szükséges amerikai hidrogéntechnológia meghonosításáról 2007-ben még Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter írt alá szándéknyilatkozatot az amerikai hátterű Quantum Energyvel. A gyártás 2008-ban indult volna Budapesten és Miskolcon, MFB-finanszírozással. Az üzemanyagot a Quantum Energy Kft. állította volna elő úgy, hogy magyarországi szélerőművei áramával vizet bontott volna.
Csakhogy – tájékoztatták a Világgazdaságot a H2 Bus Kft.-nél – a cég továbbra sem jut hitelhez, kiszemelt gyártóhelyeiről, szélerőműprojektjeiről és hazai üzemanyagcella-telepítéseiről pedig le kell mondania. A Kft azonban elesett a szigethalmi Auto Rad Controlle Kft.-vel (ARC) való együttműködéstől, mert a társaságtól más vállalkozóhoz került át a buszok gyártási joga. A H2 Bus másik kiszemelt partnerét, a Mercedes minőségű buszt előállító Magyar Járműtechnikai Zrt.-t felszámolják. Nincs már meg a havi 8-10 millió forintot hozó törökszentmiklósi szélerőmű sem, visszakerült a hitelező bank ellenőrzése alá.
„Hiába igazoltuk a bankoknál, hogy vannak megrendeléseink, nem kaptunk hitelt. Többszörös fedezetet követeltek, ahelyett hogy például ellenőrizték volna megrendelőink komolyságát és fizetőképességét. Közben Köln 1000 buszt igényelne tőlünk, hogy azokkal hasznosíthassa a vegyipari létesítményeiben keletkező felesleges hidrogént.” – panaszolja Dávid Csaba, stratégiai igazgatója és többségi tulajdonosa, akinek 1,8 milliárdja veszne el, ha hagyná az itthoni fejlesztéseket tönkremenni.


