BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jönnek a magyar Traxxok

Újabb vérfrissítésen esik át a MÁV járműparkja: a megrendelt 25 Traxxból május végéig kettőt leszállított a Bombardier, 2012 elejére pedig az összes mozdony a vasúttársaság birtokában lesz. A 25 darabos opció lehívásáról egyelőre nincs döntés. Az idő sürget, mivel a régi mozdonyok többsége már az utolsókat rúgja.

Már a normál ütemezés szerint folyik a MÁV Trakciónak szánt Traxx mozdonyok végösszeszerelése a gyártó Bombardier kasseli gyárában – tudta meg a Világgazdaság. A cég két mozdonyt már le is szállított a magyar vasúttársaságnak, a következő hónapokban további havi két-két Traxxot ad át, így 2012 első hónapjaiban mind a 25 mozdony a Trakció járműparkjában lesz. Az első vontatójárműveket várhatóan már ez év nyarán üzembe helyezik – az újak érkezésével párhuzamosan –, fokozatosan állnak forgalomba az új szerzemények. Elsősorban a személyszállításban vetik be őket, de alkalmasak a határokon átívelő forgalom lebonyolítására is.

A Traxxokra már csak azért is sürgősen szüksége van a vontatási cégnek, mert nagyrészt régi Ganz-mozdonyokra épülő, csaknem ezerdarabos járműparkja vészesen elöregedett. Az átlagéletkor 36 év, a rendelkezésre állás pedig igen alacsony. Csak 10 mozdony vehet részt a nemzetközi forgalomban. Nem csoda, hogy a társaság vezetése már évek óta szerepelteti terveiben a mihamarabbi cserét. Középtávon 100-120 korszerű villanymozdonyt venne.

A vérfrissítést egyelőre az a 25 Traxx jelenti, amelyet 79,6 millió euróért, mai árfolyamon 21,5 milliárd forintért vett a vasúttársaság. A szerződés tartalmaz egy 25 darabos opciót is, de ennek lehívásáról még nem döntöttek. A korábbi MÁV-vezetés már 2009 decemberében figyelmeztetett arra, hogy – a V43-asok kényszerű kivonása miatt – az opció lehívására is szükség lesz ahhoz, hogy hoszszú távon is biztosítani tudják a megfelelő vontatókapacitást.

A Traxxok teljesítménye nagyobb a velük kiváltandó V43-asokénál, és kevesebb villamos energiát használnak fel, mivel fékezéskor a generátorként dolgozó vontatómotorok által termelt energiát a mozdony képes visszatáplálni a villamos hálózatba. Teljesen interoperábilisak, akár megállás nélküli határátmenetet is biztosíthatnak Európa országai között. Lényegesen csökkennek a karbantartási költségek is, mivel az új mozdonyok futásteljesítménye két nagyjavítás között nagyobb, mint a V43-asoké.

A Traxxokba magyar munka is beépül, hiszen a forgóvázkereteket a Bombardier mátranováki egységében hegesztik össze. Ezeket a németországi Siegenben építik tovább forgóvázakká, a lengyelországi Wroclawban a kocsitestek készülnek, míg a végösszeszerelésre a németországi Kasselban kerül sor.

Az Európa egyik legnagyobb mozdonygyárának számító kasseli üzem fő terméke a Traxx, de itt készülnek az észak-amerikai vasutaknak szánt ALP mozdonyok is. A gyárban a gazdasági válság csúcspontján, 2009-ben 300 vontatójárművet állítottak elő, az idén viszont – mint ottjártunkkor megállapíthattuk – komótosabban folyik a munka, és csak 150 mozdony lesz a termés. A vasúti járműgyártásban ugyanis jellemzően egy-két év késéssel jelentkezik a krízis.

A Bombardier-nek bő 1300 Traxxra van megrendelése, több mint 800 ilyen mozdony fut már most is Európa-szerte. Az összes mozdonytípust figyelembe véve pedig – saját bevallása szerint – a cégnek ötven és kilencven százalék közötti piaci részesedése van Európában.

Már felső vezetői szinteken egyeztetnek a mátranováki bővítésről

Felpöröghet Mátranovák, újabb gyártást hozhat Magyarországra a Bombardier Transportation: a mátranováki gyárban a forgóvázkeretek mellett komplett forgóvázak is készülhetnek – értesült a Világgazdaság. Úgy tudjuk, hogy a Nógrád megyei egység bővítése már a legfelsőbb vezetői szinteken is szóba került.

A terv valóra váltása újabb több száz munkahelyet jelenthet.

Az 1969-ben még a Ganz-MÁVAG által alapított, Budapesttől 130 kilométerre lévő üzemet még 2005-ben vette a Bombardier, amely azóta összesen 10,6 millió eurót fektetett be a 72 ezer négyzetméteres területen. Ebből mintegy 4,6 millió eurót fordított műszaki fejlesztésre, 3,8 millió eurót az infrastruktúrára és az üzem bővítésére. A 620 fős, több mint 12 millió euró árbevételű cégnél mintegy 460 fizikai munkás dolgozik (szerkezetlakatosok, hegesztők, forgácsolók), ezzel a kis mátrai faluban lévő egység a térség legnagyobb munkaadója.

A foglalkoztatottak jelentős része a környező falvakból érkezik, de Borsod és Heves megyéből is járnak ide dolgozni – mondta lapunknak Kurt Lievens, az üzem igazgatója. Tájékoztatása szerint a bérek a régiós átlag felett vannak. A magyar egységnél készül a Bombardier-vonatokba szánt forgóvázkeretek nyolcvan százaléka, a többit egy lengyelországi egység adja.

Mátranovákról az idén várhatóan mintegy 1600 forgóvázkerék gördül ki – köztük a MÁV által vásárolt Traxxoké is –, amelyeket a Bombardier crespini (Franciaország) és siegeni (Németország) gyárában szerelnek össze forgóvázakká.



A terv valóra váltása újabb több száz munkahelyet jelenthet.

Az 1969-ben még a Ganz-MÁVAG által alapított, Budapesttől 130 kilométerre lévő üzemet még 2005-ben vette a Bombardier, amely azóta összesen 10,6 millió eurót fektetett be a 72 ezer négyzetméteres területen. Ebből mintegy 4,6 millió eurót fordított műszaki fejlesztésre, 3,8 millió eurót az infrastruktúrára és az üzem bővítésére. A 620 fős, több mint 12 millió euró árbevételű cégnél mintegy 460 fizikai munkás dolgozik (szerkezetlakatosok, hegesztők, forgácsolók), ezzel a kis mátrai faluban lévő egység a térség legnagyobb munkaadója.

A foglalkoztatottak jelentős része a környező falvakból érkezik, de Borsod és Heves megyéből is járnak ide dolgozni – mondta lapunknak Kurt Lievens, az üzem igazgatója. Tájékoztatása szerint a bérek a régiós átlag felett vannak. A magyar egységnél készül a Bombardier-vonatokba szánt forgóvázkeretek nyolcvan százaléka, a többit egy lengyelországi egység adja.

Mátranovákról az idén várhatóan mintegy 1600 forgóvázkerék gördül ki – köztük a MÁV által vásárolt Traxxoké is –, amelyeket a Bombardier crespini (Franciaország) és siegeni (Németország) gyárában szerelnek össze forgóvázakká. Térségi sikerek Németországban a regionális vasúti közlekedést helyi, e célra alapított társaságok látják el. Ilyen a tartományi tulajdonú, észak-németországi LNVG is, amely számára a Metronom cég szervezi a közlekedést Bréma és Hamburg térségében. A Metronom az „egységes flotta-olcsóbb flotta” mottó jegyében kizárólag Bombardier-mozdonyokat és szerelvényeket használ, amelyeket az LNVG-től bérel. „Az utasszám kétszeresére nőtt a vonalakon azóta, hogy átvettük az üzemeltetést a Deutsche Bahntól, ez a szervezésnek és a vonatoknak is köszönhető” – mondta kérdésünkre Uwe Kranz, a Metronom technikai igazgatója.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.