Cégvilág

Miért nem államosították vissza Ferihegyet?

A többségi tulajdonos Hochtiefnak 36,6 milliárd forintot kell fizetnie a részesedésért.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. magyar állami tulajdonban lévő 25 százalék plusz egy szavazatát a többségi tulajdonos Hochtiefnak kell megvásárolnia a részvényesi megállapodás alapján. A társaságnak 36,6 milliárd forintot kell fizetnie – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteken.

A minisztérium azt is jelezte, a kormány határozatában jóváhagyta, hogy az állami felügyeletéért felelős nemzeti fejlesztési miniszter lehívja a Budapest Airport Zrt.-ben meglévő kisebbségi részesedés értékesítésére vonatkozó eladási opciót a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül. A vevő a Hochtief magyarországi leányvállalata, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. A közlemény megjegyzi, hogy a többségi tulajdon viszszavásárlására „nem nyílt lehetőség”.
Előző nap, a kormányhatározat megjelenése előtt a sajtóhírek még arról szóltak, hogy az állam nyáron visszaállamosíthatja a Budapest Airportot.

A repülőteret üzemeltető társaság 75 százalékát még 2005-ben az akkori szocialista kormány adta el, a 75 évre szóló üzemeltetési joggal együtt.
Akkor a tulajdont és a jogot a brit BAA International Ltd. szerezte meg rekordnak számító mintegy 464,5 milliárd forintért. A privatizációs szerződés alapján az idén az akkor megmaradt állami részt eladhatják valamelyik vevőnek.

Az egykori brit tulajdonos BAA a ferihegyi érdekeltségéért 2007-ben a Hochtief vezette konzorcium 1,309 milliárd fontot (akkori árfolyamon számítva mintegy 476 milliárd forintot) fizetett. A vételárat két részletben utalta át: az elsőt közvetlenül a tranzakció lezárását követően, a másodikat pedig az idén.

BA Nemzeti Vagyonkezelő Budapest Airport airport hungary
Kapcsolódó cikkek