Cégvilág

Az EU pénzt akar, de ehhez Washingtonnak is lesz pár szava

Az Európai Bíróság kedden tárgyal a légitársaságok széndioxid-kibocsátásának szabályozását érintő törvényjavaslatról. A fő kérdés: lehet-e kötelezni széndioxid-emisszió csökkentésére, vagy az ezzel kapcsolatos engedélyek megvásárlásáraaz amerikai légitársaságokat? Kemény ökölharcra számítanak: a kék sarokban a pénz, a piros sarokban a környezetvédelem – fogalmaz a The New York Times cikke.

2012. január 1-jétől az Unió kiterjesztené széndioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályait az EU reptereiről le-és felszálló szinte minden járatra. Más szavakkal: minden légitársaságot a széndioxid-emissziós engedély megvételére kötelezne az A 2008-ban mind a 27 tagállam által elfogadott javaslat kezdeményezői szerint az új szabályok segítenék a légitársaságok gyorsabb átállását „zöldebb” technológiák használatára. Jelenleg a légiközlekedés felelős a globális széndioxid-emisszió 3 százalékáért, a légi forgalom pedig nagyobb ütemben növekszik, mint amekkora hatékonysággal a széndioxid-kibocsátást csökkenteni próbálják – írja a The New York Times.

Számos európai kormány tudatta, hogy az engedélyek értékesítéséből érkező extra bevételt a klímavédelemre fordítanák. A terv heves ellenállást váltott ki a légitársaságok körében, melyek közül számos Európán kívüli székhellyel rendelkezik. Érveik szerint az Uniónak nincs joga meghatározni a széndioxid-kibocsátás mennyiségét olyan útvonalakon, melyek nagy része Európa légterén kívül esik.

Az amerikai légitársaságok lobbiszervezete, az ATA (Air Transport Association of America) néhány nagyobb amerikai légitársasággal karöltve kedden járul az Európai Közösségek Bírósága elé, a rendszer brit alkalmazása ellen tiltakozva.

A vitát enyhítendő az európai illetékesek hangsúlyozzák, hogy mentesítenék az engedély megvétele alól az olyan országból érkező járatokat, melyben ezzel egyenértékű „komoly intézkedéseket” hoznak a széndioxid-emisszió tekintetében, valamint az európai kormányokkal tárgyalásokat kezdeményeznek a rendszer bevezetéséből érkező bevételek éghajlatvédelemre való felhasználásról. A rendszer bevezetése jelentős hasznot hozna az olyan országoknak, melyek nagy forgalmú repterekkel és magas költségvetési hiánnyal rendelkeznek, csakúgy, mint Nagy-Britannia.

A brit kormány által finanszírozott, függetlenül működő testület, az Office for Budget Responsibility szerint Nagy-Britannia már így is 500 millió font bevételre tesz szert évente a szennyező anyagokat kibocsátó iparágak vállalatainak értékesített engedélyekből, és ez a szám tovább emelkedhetne az új rendszer bevezetésével. A számítások szerint 500-700 millió eurós éves bevételt hozhatna a tagállamoknak a szabályozás.

 

környezetvédelem légicég légitársaság klímavédelem EZ emisszió
Kapcsolódó cikkek