BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biogázüzem Miskolc mellett

Gombamód szaporodnak az országban a biogázt előállító és hasznosító üzemek. E beruházások jelentősen javítják az érintett vállalat vagy település energiagazdálkodását. Biogázból a sűrített földgázzal (CNG) lényegében azonos üzemanyag is előállítható: a hazai CNG-autózás 40 százalékkal olcsóbb a hagyományosnál.

Augusztustól épül, egy év múlva elkészül, 2013 júniusától pedig már iparszerűen is termel a Miskolci Vízmű Kft. (Mivíz) területén létesítendő biogázüzem. A 2,2 milliárd forintba kerülő, 46,19 százalékos uniós és hazai támogatást élvező projekt révén megoldják a Miskolcról és környékéről begyűjtött szennyvíz környezetkímélő kezelését és hasznosítását. Az évi mintegy 25 ezer tonna híg szennyvíziszapból a biogázüzembe telepítendő gázmotor évente hatmillió kilowattóra villamos energiát és 6,4 millió kilowattóra hőt állít majd elő. Ennyiből – a rendkívüli esetektől eltekintve – kielégíthető a Mivíz energiaigénye. A vízmű területén építendő, de energetikailag külön projektként kezelt biogázüzemnek köszönhetően évente 15 százalékkal csökkenhet a társaság energiaköltsége.

A beruházó a Biogas-Miskolc Kft. projektcég lesz, amelyet három társaság alapított: a WIS Zrt., a Bioenergy Miskolc Kft. és a Mivíz Kft. E három cég mögött tulajdonképpen csak két tulajdonos áll: a WIS-t ellenőrző Wicha József és a Mivíz tulajdonosa, a miskolci önkormányzat. A Bioenergy Miskolc ugyanis a WIS és a miskolci önkormányzati tulajdonú Mihő Kft. kezében van. (Wicha József építési vállalkozót a leggazdagabb magyarok között, egyben a leggazdagabb miskolciként tartják számon.) A technológiatervező a Mélyépterv Komplex Zrt., a generálkivitelező a Körös Consult Kft.

A Megújuló cselekvési terv a hazai biogáztermelés növelését írja elő, szakmai remények szerint ez tükröződik majd a megújuló energiahordozók jövő évtől hatályos új támogatási rendszerében is. A kormány által elfogadott és az Országgyűlés őszi időszakára váró, 2030-ig szóló energiastratégia által kijelölt egyik irány is a lokális energiatermelés kialakítása, amelynek egyik pillére a hulladékok, így a szennyvíz hasznosítása. A biogáz másik fő forrását a mezőgazdasági hulladékok adják.

Az igényelhető támogatások mellett az energiaköltségek várható csökkentése, illetve a többletáram vagy -hő értékesítése is biogázüzemek létesítésére ösztönzi a kellő mennyiségű mezőgazdasági hulladékkal rendelkező vállalatokat. E téren a kaposvári cukorgyár biogáz-beruházása számít az ország egyik mintaprojektjének, míg a várdai fejlesztés arra példa, hogy állami támogatás nélkül is megéri ilyen vállalkozásba fogni. Tavaly jelentették be az ország eddigi legnagyobb, szarvasi biogáz-beruházását, és 2010-ben elkészült a földespusztai létesítmény is. Az idén is szinte havonta érkeztek hasonló projektekről bejelentések.

A fölöslegben termelt biogáz bejuttatható az országos gázvezetékrendszerbe, illetve kinyerhető belőle, majd járművek üzemanyagaként használható fő összetevője, a metán. A metán égetésekor sokkal kevesebb üvegházhatású gáz keletkezik, mint a kőolajalapú benzin és dízel esetében, vagy a szintén olajlepárlási származék propán és bután cseppfolyósított keverékéből gyártott LPG, azaz autógáz égetésekor. A sűrített biometán lényegében a bő 90 százalékos metántartalmú CNG-üzemanyaggal tekinthető azonosnak. 2010 végén világszerte 13 millió, Európában pedig 1,4 millió jármű használt CNG-t a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesülettől kapott adatok szerint.

„CNG-vel járnak például a szegedi közösségi közlekedés buszai és korábban a debreceniek is” – válaszolt lapunknak Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke. Tájékoztatása szerint több hazai vállalatnak van saját célra használt CNG-töltő-állomása. A GdF Suez nyilvános kutat is üzemeltet Győrben, várhatóan októbertől pedig a Főgáz hasonló töltőállomása is működik a Mol kőbányai benzinkútján. Az infrastruktúrát biztosító kompresszor épp a napokban érkezik a helyszínre.

Van példa biometán-üzemanyag hazai előállítására is, bár Domanovszky Henrik ismeretei szerint csupán egy. Tavaly októberben adták át Közép-Európa első biometán-üzemanyag tankolására alkalmas töltőállomását a Zalavíz Zrt. szennyvíztisztítójának területén. A biometánt a szennyvíziszapból előállított biogázt tisztításával nyerik ki. Az üzemanyagot elsősorban a Zalavíz autóinak szánták, de egy tavalyi bejelentés szerint ellátnák a város tömegközlekedési járműveit is – akkori adatok szerint – 90-100 forintos literenkénti önköltségi áron.

Negyvenszázalékos árelőny

A CNG üzemanyag jövedéki adóját 2010. január 1-jén nulla forintra csökkentették az addigi, köbméterenkénti 24,5 forintról. Ez körülbelül 40 százalékos árelőnyt hozott a – részben biometánból előállított – sűrített földgáz használói számára. Az adó nullára történő mérséklésére (tehát nem eltörlésére) amiatt került sor, hogy az EU 2023-ig támogatandónak ítéli ezen üzemanyagfajta piacra jutását. Mivel azonban ez nem előírás, a hazai CNG-szakmának erős szószólókra, lobbira van szüksége pillanatnyi kedvező helyzete megtartásához. A jövedékiadó-mentességet élvező bioetanol-forgalmazók épp a közelmúltban veszítették el jövedékiadó-csatájukat – állításuk szerint a rivális, szénhidrogén-alapú benzin forgalmazóinak erős lobbiereje miatt.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.