BKV: koncesszióba adják a buszközlekedést?
Amikor 2014-ben, ha minden jól alakul, első útjára indul a 4-es metró, a budapesti közlekedésben némileg szokatlan módon a vonalán csakis új, nyugat-európai mérce szerint is minőségi szerelvények járhatnak. Sőt, a tervek szerint akkorra a 2-es vonalon is az Alstom modern Metropolis kocsijain lehet utazni. A modernizációs kísérletek a főváros közlekedésében már a szerdán aláírt Alstom-szerződés előtt is tartottak: új buszokat tesztelnek, használt buszokat és trolikat vásárolnak – ahhoz azonban, hogy ne legyenek veszélyesen magas átlagéletkorúak a járművek, még így is mélyen kellene a főváros kasszájába nyúlni.
Az Alstommal aláírt szerződés nemcsak a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit fiatalítja meg, hanem a 3-as vonalon is valamennyi javulást hoz. Persze minden relatív: ott az jelent előrelépést, hogy a Metropolisokkal a 2-es metróról kiváltott, átlagosan 26 éves korú kocsik átkerülnek a még öregebbek helyére. A 3-as vonalon a szerelvények átlagkora 37 év volt, mielőtt májusban Tarlós István főpolgármester utasítására a legöregebbeket kivonták a forgalomból. Ennél egyedül a HÉV-en rosszabb a helyzet, ott van olyan kocsi, amelyet 1966-ban gyártottak.
Ami a buszokat illeti, az ideális kor a tíz év alatti, ilyen azonban mintegy 3-400 van most a BKV-nál, s kétszer ennyi újat kellene beszerezni. Ezeket a számokat Várszegi Gyula, a társaság igazgatósági elnöke sorolta egy háttérbeszélgetésen, ahol azt is hozzátette: mivel ennyit egyszerre nem tudnak megvásárolni, felmerülhet, hogy a buszok üzemeltetését hosszabb időre, akár tíz évre is koncesszióba adják.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.