Firtasnak jók a pozíciói az Ukrainszkaja Pravda szerint: lízing és más formában közvetve már ma is ellenőrzi az ukrajnai titánértéklánc egészét, az érdekeltségeit összefogó csoporton keresztül pedig az övé a Krími Titán nevű cég ellenőrző pakettje.
Az ukrajnai titánüzletág a lapnak nyilatkozó szakértő szerint hárommilliárd dollárt ér, az Ekonomicsna Pravdát tájékoztató GDF-illetékes szerint 2-2,5 milliárdot. Utóbbi közölte még, hogy Firtas Európában is vásárlásokra készül, Indiában pedig titánprojektet készít elő.
Az ukrán titánkonszernt Firtas tőzsdére vinné, majd eladná. Az Ukrainszkaja Pravda lehetséges vevőként a világ legnagyobb titáncégét, az orosz állami VSMPO-Avismát említi, illetve Viktor Vekszelberg orosz milliárdos Renova nevű cégét. Mivel Vekszelberg állítólag szoros kapcsolatban áll az orosz Gazprommal, „világos, kinek adná el Firtas az üzletágat” – írja a lap. A fémet főként a hadiipar, majd az egészségügy, a gyógyszer- és a vegyipar vásárolja. A terület világpiacán mindössze öt országnak van jelentős súlya: Oroszországnak, az USA-nak, Japánnak, Kínának és Ukrajnának.
A gáz piacáról 2009-ben kiszorult Dmitro Firtas egyike a tíz leggazdagabb ukránnak, vagyonát az ukrán Forbes 996 millió dollárra teszi. Firtas meggazdagodása a kilencvenes évek elején, ukrán–türkmén barterügyletekkel indult, de a kiteljesedést a türkmén gáz európai exportja hozta meg. Az olcsón vett közép-ázsiai gázt Ukrajnában a beszerzési árnál jóval olcsóbban kellett eladnia – vagyis „dollármilliárdokkal támogattam az ukrán gazdaságot” – mondta az orosz Forbesnak –, de az európai értékesítés helyrebillentette a mérleget.
Néhány napja adott interjújában Firtas az eddigiekhez képest új fényben mutatta be gázkereskedő cége, a RosUkrEnergo (RUE) tündöklését és bukását. Igaz, a történet legelejéről, azazhogy hogyan jutott hozzá a Gazprommal közös cégén, a RUE-n keresztül a türkmén gázkereskedés jogához, csak annyit tudtunk meg, hogy sokat segített cége rugalmas volta, saját, széles türkmenisztáni ismeretségi köre, s hogy nem csapta be őket. Továbbá, hogy „a barátság helyesen kiegyensúlyozott pénzügyi kapcsolat”.
A RUE megjelenése előtt a Gazprom az Itera, majd az Eural Trans Gas (ETG) cég gázát tranzitálta Ukrajnába, de mindkettővel pórul járt. A türkmén kerékpárbajnok, Igor Makarov által vezetett Itera kapcsán 2001 elején merült fel, hogy üzleti előnyeit a Gazpromhoz fűződő kapcsolatainak köszönheti, hogy az akkori Gazprom-vezetők rokonsága tartja a kezében, a 2004-ben a helyére állított ETG-t pedig egyebek mellett azért kellett a RUE-vel leváltani, mert azon keresztül – legalábbis a Gazprom kisrészvényeseinek a gyanúja szerint – az üzletből kivonták a Gazprom részvényeseit illető pénzt.
Ez utóbbi váltásra, vagyis arra, hogy a Gazprom a RUE tulajdonosaként már kereskedőként is beszállt a közép-ázsiai gázimportba, Firtas mint „orosz elbitorlásra” emlékszik vissza. „2005-ben, hála nekem, Putyin bement Közép-Ázsiába. Mi hagytuk, hogy bemenjen, megalapítva a RUE-t... 2009-ben elzavart minket.” Az „elzavarásban” Firtas szerint Julija Timosenko korábbi miniszterelnök játszott az akkori orosz kollégája, Vlagyimir Putyin kezére. Timosenko ugyanis nem vásárolt gázt a RUE-től, és beleegyezett – Firtas szerint a Timosenko ellen Oroszországban folyó büntetőügy lezárása fejében – egy olyan gázalkuba, amely alapján 2009-től Ukrajna sokkal drágábban jutott gázhoz, mint azelőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.