BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Nem hiába hullottak a fejek, teljesen átalakult az európai autóipar

Tíz évvel a Volkswagen dízelbotránya után egyre gyorsul az európai autóipar elektromos fordulata. Az évfordulón megszólalt a skandalumot kirobbantó szervezet is, amely szerint most már kár lenne az európai autóipar villamosítását megfékezni a vén kontinensen.

„Az elektromos járművek térnyerése az Európai Unióban nemcsak a tervek szerint halad, hanem egyre nagyobb lendületet vesz, ezt mutatják az elemzéseink” – mondta csütörtökön Peter Mock, a károsanyagkibocsátás-mentes közlekedésért küzdő ICCT (International Council on Clean Transportation) berlini képviseletének ügyvezető igazgatója abból az alkalomból, hogy éppen tíz éve robbant ki a Volkswagen dízelbotránya az Egyesült Államokban.

Európai autóipar Production of new ID.3 at Zwickau plant
Európai autóipar: ma már ilyen ID.3-s BEV-eket gyárt a Volkswagen / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A tét az európai autóipar versenyképessége

A szervezet – amelynek az amerikai környezetvédelmi hatóságok mellett döntő szerepe volt abban, hogy fény derült a manipulációra – hozzátette, hogy az európai autógyártóknak már csak néhány grammal kell csökkenteniük szén-dioxid-kibocsátásukat, hogy elérjék az EU 2027-re kitűzött következő közbenső célját.

Mint ismert, az unióban a jelenlegi szabályok szerint 2035-től nem lehet új, benzin- vagy dízelmotorral felszerelt autókat forgalomba helyezni, ám főként Németországban az utóbbi időben egyre hangosabban követelik a belső égésű motorok kivezetését előíró határozat visszavonását. Ezért az Európai Bizottság jelenleg is tárgyalásokat folytat az európai autóipar képviselőivel az ágazat előtt álló kihívásokról.

Az ICCT elemzése szerint azonban éppen a közlekedés elektromos átállásának késedelme veszélyeztetheti az európai ipar versenyképességét.

Mélyreható változások

A Volkswagen 2015-ös dízelbotránya óta ugyanis az európai autóipar mélyreható változásokon ment keresztül.

A szervezet adatai szerint az átalakulás olyan sikeres, hogy az EU mára a teljesen elektromos járművek (BEV) nettó exportőrévé és Kína után a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártójává vált. Az idei első fél évben a teljesen elektromos modellek átlagosan 17 százalékos piaci részesedést értek el Európában, ami új rekord.

A gyártóknak máskülönben nem is annyira az EU-célokkal kellene foglalkozniuk, hanem sokkal inkább globális versenyképességüket kellene szem előtt tartaniuk

– tette hozzá Mock. Szerinte:

Bármilyen habozás aláássa a befektetők és a fogyasztók bizalmát, miközben más piacok – Kína vezetésével – tovább erősödnek.

Az ICCT 2014 tavaszán hozta nyilvánosságra tanulmányát a dízelmotoros Volkswagenek figyelemre méltó kipufogógáz-értékeiről az Egyesült Államokban, bár abban még szó sem volt csalásról.

Mintegy másfél évvel később, 2015. szeptember 18-án aztán az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) közzétette jogszabálysértési értesítését (Notice of Violation), amelyben a VW-t azzal vádolta, hogy egy szoftver segítségével manipulálta dízelmotorral felszerelt autói károsanyag-kibocsátásának vizsgálatát.

A Volkswagen dieselgate-botrányába belebukott Martin Winterkorn vezérigazgató, akit számos más magas rangú tisztviselővel együtt vád alá is helyeztek. Csalással és a tiszta levegőről szóló törvény megsértésével vádolták őket. Volt, akit Amerikában ültettek le, másokat pedig Németországban ítéltek el. Winterkorn ellen viszont Németországban az egészségi állapota miatt megszűnt az eljárás.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.